Oamenii au primit darul gândirii, darul vorbirii, dar și bucuria scrierii. Litera scrisă rămâne și de aceea cuvântul lăsat de răboj, pe suport, are mare însemnătate. Scripta manent, ziceau latinii. Din cele mai vechi timpuri, oamenii au început să scrie. Limbajul semnelor a fost diferit, iar codul gândirii impregnat de vremea și contextul scrierii. Sunt cărți destule care nu au fost definitiv ucise de carii, dar al căror înțeles a fost înecat de timp. De ce? Pentru că au fost creații ale minții și simțirii lumești. Există însă o carte, o cartea a cărților, pe care nici anii, nici uzura limbilor, nici deteriorarea înțelesului istoriei clipelor nu i-au putut astupa glasul: Sfânta Scriptură.
Cum de a
rezistat Sfânta Scriptură sau Biblia vremurilor, cum a pus ea piept timpului?
A rezistat și va
rezista în veci pentru că ea cuprinde Descoperirea Dumnezeiască insuflată
oamenilor. Autorii cărților sfinte au scris sub inspirație divină.
Sigur, sunt și autori care se declară pe ei își inspirați. Unii au sclipiri,
dar nu sunt autori biblici. Autorii biblici au fost aleși de Dumnezeu să-i fie
crainici. Rezultatul scrierilor lor are nuanțele culturii proprii și ale
experienței religioase și sociale personale, însă tăria cuvântului este
dată de Dumnezeu, cel care i-a inspirat prin insuflarea Duhului Sfânt.
Această carte
dumnezeiască este structurată astfel: Vechiul Testament, format din 39 de
cărți canonice și Noul Testament, format din 27 de cărți canonice, având în
total 66 cărți canonice.
În tradiția
ortodoxă la acestea se adaugă un set de cărți necanonice, dar „bune de citit”,
în număr de 14.
Vechiul
Testament cuprinde revelația făcută de Dumnezeu prin patriarhii vechi și
prin prooroci, timp de aproximativ 1000 de ani (sec. XV - sec. V î.d. Hr.),
fiind „călăuză spre Hristos” (Galateni 3,24), pregătind venirea Lui.
Vechiul
Testament începe cu Pentateuhul (primele cinci cărți - Facerea, Ieșirea,
Leviticul, Numeri și Deuteronomul) în care este relatată crearea lumii și
a neamului omenesc și sunt evocate istoria, legile, religia, instituțiile,
obiceiurile poporului evreu până la așezarea în Canaan, pământul făgăduinței.
Următoarele cărți urmăresc periplul poporului evreu după acel moment,
îndeosebi sub raport politic și militar, evocându-se regimul judecătorilor
și apoi al monarhiei, care culminează cu regatele lui David și Solomon. Cartea
lui Iov tratează problema suferinței umane, propunând pe Iov ca model grăitor
de răbdare și credință neclintită, lămurite prin crâncene încercări. Cartea
Psalmilor cuprinde psalmii lui David și ai altor autori, sunt psalmi de laudă,
psalmi de cerere, psalmi istorici, psalmi didactici, psalmi de căință, psalmi
mesianici etc. Cartea Pildele lui Solomon cuprinde proverbe aparținând în
principal lui Solomon care acoperă o paletă extrem de largă de situații de
viață, fiind un ghid esențial de înțelepciune. Ecclesiastul este o
meditație asupra vieții dar și un îndreptar de viață înțeleaptă. Cântarea
Cântărilor este un poem de dragoste. Cărțile profetice îi au în centru pe
profeți care îi mustră, îi sfătuiesc și îi încurajează pe regii vremii din
Israel.
Noul Testament
desăvârșește revelația făcută de Dumnezeu prin Legea lui Moise (cuprinsă în
Pentateuh - primele cinci cărți ale Bibliei) și prooroci, din perioada
Vechiului Testament, după cuvintele Mântuitorului: „Să nu socotiți că am
venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc”
(Matei 5, 17). Noul Testament cuprinde cele patru evanghelii, Faptele
Apostolilor, cele 14 epistole ale lui Pavel și cele șapte epistole
sobornicești ale lui Iacov, Petru, Ioan și Iuda, încheindu-se cu
Apocalipsa lui Ioan. Evangheliile înfățișează viața și învățăturile
Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Faptele Apostolilor evocă întemeierea
primelor comunități creștine. Epistolele apostolului Pavel sunt
scrisori adresate de „apostolul neamurilor" apropiaților săi pentru
sfătuirea, îmbărbătarea și îndrumarea lor în conducerea primelor
comunități de credincioși. Epistolele sobornicești sunt scrisorile
trimise de Petru, Iacov și Ioan în diverse situații. Apocalipsa Sf. Ioan
cuprinde descoperirea dumnezeiască pe care o are apostolul Ioan și pe
care acesta o consemnează spre folosul creștinilor. Noul Testament
cuprinde revelația dumnezeiască făcută nu prin trimiși ai lui Dumnezeu, ci
prin Însuși Dumnezeu Fiul
Așadar, Biblia
sau Sfânta Scriptură este cartea cărților, este cuvântul lui Dumnezeu fixat
în scris și interpretat conform jaloanelor mai largi ale învățăturii de
credință creștină. Prin adevărul acestei minunate cărți suntem trecători,
căci Biblia este mai înainte de noi, este cu noi și va rămâne după noi să
rostească voia Domnului pentru creația Sa.
Nu oricine poate
explica Sfânta Scriptura, ci numai cei anume pregătiți și rânduiți de Sfânta
Biserică. Numai Biserica are dreptul și puterea să explice Sfânta scriptură,
pentru că ea a păstrat-o și a apărat-o de învățăturile greșite în decursul
veacurilor. Dacă fiecare explica Sfânta Scriptură după capul său, vom ajunge
la diferite păreri, înstrăinate de învățătura cea sănătoasă, contrar la ceea
ce ne îndeamnă Sfântul Apostol Pavel: „Ține dreptarul cuvintelor
sănătoase, pe care le-ai auzit de la mine, cu credința și cu iubirea ce este în
Hristos Iisus” (II Timotei 1, 13).
Între cărțile de
valoare universală, nemuritoare, cărți ce constituie mijloace majore de
înălțare spirituală, Sfânta Scriptură, se situează pe primul loc. Ea există de
peste trei mii de ani, dar patina vremii nu i-a diminuat valoarea,
utilitatea sau activitatea. Reînnoindu-și periodic veșmântul
omenesc-limba-prin noi versiuni, ea își vădește de fiecare dată fondul
sublim, valorile sale imense culturale, pentru umanitate și cele mântuitoare
pentru lumea creștină; căci ea conține deopotrivă profunde valențe
spirituale omenești, ca și un fond revelațional absolut necesar pentru
mântuirea creștinilor.
De aceea, chiar
printre cei care refuză să accepte vreo dogmă și nu cred în originea divină a
Sfintei Scripturi sunt mulți care o citesc și studiază, pentru rolul avut în
evoluția umanității și mai ales, a popoarelor și civilizației din Orientul
Apropiat ca și pentru conținutul său artistico-literar. Pentru creștini ea
este cartea fundamentală orientativă în materie de credință, cartea de
căpătâi, de instruire, înălțare și mângâiere sufletească.
Pr. Paul Negoiță
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu