Tema proprietăţii stârneşte întotdeauna
discuţii aprinse, pasiuni, interese, aprobări şi contestări [1 ]. Nici Biserica
nu a putut ocoli acest subiect, deoarece este instituţia care, de-a lungul
timpurilor, a suferit cele mai multe ştirbiri ale dreptului de proprietate.
Când Biserica a cerut retrocedarea
bunurilor ce i-au aparţinut, nu puţine au fost vocile care s-au opus, sau minţile care au încercat să dovedească
lipsa de temei a cererii Bisericii noastre.
Aceasta este motivaţia pentru care
trebuie reamintit faptul că Biserica nu se mulţumeşte să aprobe ce fac alte
forţe extracreştine şi extraeclesiastice, ci posedă ea însăşi un ideal de
societate, iar cererile sale au un puternic temei doctrinar [2].
Reafirmarea concepţiei creştine despre
proprietate apare ca necesară, deoarece, până în 1989, ea a fost asociată, fără
temei, cu concepţia socialistă despre bunuri.
O serie de articole apărute între anii
1950-1960, atât în presa laică, precum şi în cea bisericească [3], considerau
socialismul „buna-vestire profană" şi „religia viitorului", încercând
să folosească doctrina creştină în justificarea atitudinii socialiste
referitoare la proprietate [4]. Lucrurile au fost împinse atât de departe,
încât s-a căutat o asemănare totală între viaţa dusă de primii creştini la
Ierusalim şi dezideratele socialismului (comunizarea bunurilor şi desfiinţarea
dreptului de proprietate privată).
I Concepţia biblică despre proprietate
Concepţia creştină despre proprietate
nu are un conţinut filosofic [5], ci unul pragmatic şi moral, în acelaşi timp.
Ea porneşte de la concepţia Vechiului Testament, potrivit căreia proprietatea
privată trebuie acceptată ca fiind un mijloc de care se poate folosi omul
pentru a-şi duce existenţa între semeni [6].
Încă de la începutul creaţiei, Dumnezeu
a zis: „«Creşteţi şi vă înmulţiţi,
umpleţi pământul şi-l stăpâniţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste
păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe
pământ şi peste tot pământul». Apoi a zis Dumnezeu: «Iată, vă dau vouă toată
iarba ce face sămânţă de pe toată faţa pământului şi tot pomul ce are rod cu
sămânţă în el. Acestea vor fi hrana voastră»" (Facerea 1,28-29).
Textele de acest fel sunt numeroase în
Vechiul Testament, iar reglementările referitoare la proprietate, ce au
caracter juridic, sunt foarte clare.
Noul Testament are în prim-plan
mântuirea sufletului, căci Întemeietorul creştinismului nu a fost un reformator
social şi economic, ci a deschis împărăţia cerurilor. Mântuitorul are în
vedere şi problemele sociale, dar acest lucru nu este rodul unui program
politic sau al unei reforme economice [7].
Textele din Noul Testament privitoare
la bunurile materiale sunt foarte numeroase, iar interpretările literare ar
putea forma convingerea că religia creştină ar ignora sau chiar ar dispreţui
bunurile materiale. Astfel, adresându-se ucenicilor Săi, Mântuitorul le-a spus:
„Nu vă îngrijiţi pentru viaţa voastră, ce
veţi mânca, nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca. Viaţa este mai
mult decât hrana şi trupul decât îmbrăcămintea. Priviţi la corbi, căci nici nu
seamănă, nici nu seceră; ei nu au cămară, nici jitniţă, şi Dumnezeu îi hrăneşte.
Cu cât mai de preţ sunteţi voi decât păsările! Şi cine dintre voi, îngrijin-
du-se, poate să adauge staturii sale un cot?" (Luca 12,22-25) Şi, mai departe, Mântuitorul spune: „Şi voi să nu căutaţi ce veţi mânca sau ce veţi bea şi nu fiţi în-
grijoraţi. Căci toate acestea păgânii lumii le caută; dar Tatăl vostru ştie că
aveţi nevoie de acestea" (Luca 12,29-30).
Aceste texte nu arată un dispreţ pentru
bunurile materiale, ci ele dovedesc că în creştinism ierarhia valorilor este
alta - întâi bunuri spirituale şi apoi bunuri materiale -, căci Sfânta
Scriptură spune: „Viaţa omului nu stă în
prisosul avuţiilor sale" (Luca 12,15), sau: „.. .şi cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” (Luca 12,20).
Adevărata îmbogăţire a omului este
îmbogăţirea în Dumnezeu, căci Mântuitorul spune: „Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună comori sieşi şi nu se îmbogăţeşte
în Dumnezeu"(Luca 12,21).
Diavolul, dorind să-L prindă pe
Mântuitorul în materialitatea lumii, îi cere să transforme pietrele în pâini,
însă primeşte următorul răspuns: „Nu
numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu"
(Matei 4,4). Iar mulţimilor le spune: „...
dar grijile veacului şi înşelăciunea bogăţiei şi poftele după celelalte,
pătrunzând în ei, înăbuşă cuvântul şi-l fac neroditor" (Marcu 4,19).
Referindu-se
tot la bunurile materiale, Sfântul Apostol Pavel, în Epistola I către Timotei,
scria: „Cei care vor să se îmbogăţească, dimpotrivă, cad în ispită şi în
cursă şi în multe pofte
nebuneşti şi vătămătoare, ca unele care cufundă pe oameni în ruină şi în
pierzanie" (I Timotei 6, 9). Acest text demonstrează că bogăţia
nu este un privilegiu, ci o responsabilitate, iar dacă omul nu este pregătit
pentru a o avea, este mai bine să se ţină departe, căci altfel va avea pagubă
sufletească.
Textele redate mai sus nu au decât un
caracter exemplificativ, deoarece numărul învăţăturilor despre bunurile
materiale în Noul Testament este mult mai mare. Din ele, însă, se poate trage
concluzia că Mântuitorul nu dispreţuieşte bunurile materiale, decât în măsura
în care ele devin un scop în sine şi îl sustrag pe om de la bogăţia credinţei
în Dumnezeu. De asemenea, este dispreţuită acumularea mijloacelor materiale
prin metode ilegale şi imorale [8].
II. Învăţătura Bisericii privitoare la posesia de
bunuri
Biserica şi-a formulat învăţătura pe baza principiilor din Noul
Testament.
Bogăţia
este privită ca un dar al lui Dumnezeu, încredinţat oamenilor spre
administrare, ca un depozit din care administratorii sunt moralmente obligaţi
să facă parte şi săracilor [9].
Creştinismul apreciază bunurile economice ca fiind pârghii ale vieţii şi
producătoare de cultură şi civilizaţie [10].
Există
o intercondiţionare logică între bunurile materiale şi existenţa umană, aceasta
din urmă nefiind posibilă fără bunuri. La rândul lor, bunurile presupun viaţa,
ele neputându-se justifica decât în măsura în care se raportează la om [ 11 ].
Pentru obţinerea acestor bunuri, Sfinţii
Părinţi [ 12 ] îndeamnă la muncă, ca unic mijloc de dobândire a lor. Munca prin
care se obţin este o comuniune cu lumea, căci omul intră în legătură cu
cosmosul nu numai prin minte, ci şi prin munca sa economică, fiindcă el nu este
numai logos intelectual, ci şi un logos economic, administratorul creaturilor
[13]. De aceea, responsabilitatea omului este cu atât mai mare: el nu are
datoria de a respinge avuţiile, ci de a le întrebuinţa după voia lui Dumnezeu.
Bunurile materiale nu se confundă cu răul,
nici nu sunt izvorul acestuia şi nici nu oferă un plus de valoare celui ce le
deţine. Ele sunt doar simple mijloace care ne sunt încredinţate ca prin ele să
ne câştigăm mântuirea [ 14], şi nu trebuie să-i dezbine pe oameni, ci să-i
unească. Tertulian spunea: „Banii care pe
voi vă separă, pe noi ne unesc. Cum noi suntem toţi o inimă şi un suflet, nu
ezităm să punem pungile noastre în comun; cei care sunt în abundenţă să dea,
dacă le place şi atât cât vor" [15].
Apropriaţiunea de bunuri este un drept divin şi rod al muncii fiecăruia.
La Ierusalim s-a format prima comunitate de bunuri, izvorâtă din necesitatea
împrejurărilor, şi nu socotită ca o condiţie a dreptului de proprietate. Numai
astfel se explică pentru ce această situaţie încetează odată cu împrejurările
care au determinat-o. Oricât s-ar părea de categorice anumite texte biblice şi
patristice, din care dreptul de proprietate ar ieşi micşorat, în creştinism,
proprietatea a rămas, totuşi, un drept natural, inerent omului, absolut, în
principiu, dar moderat simţitor, în fapt, de sentimentul dragostei creştine.
Biserica nu cere decât o respectare a ierarhiei valorilor. Acolo unde
cultul lui Dumnezeu este secundar sau absent, eşecul social este inevitabil.
Domnul Iisus Hristos nu limitează viaţa creştină la o „sferă religioasă",
ci recunoaşte morala civică, aceea a obligaţiilor morale şi globale. A plăti
taxele este un fel de a participa la viaţa [16] comunitară şi un mod de a imita
generozitatea şi iubirea prezentă în primele comunităţi creştine.
Cu
toate că scopul său este spiritual, Biserica a fost nevoită să vină în contact
cu lucrurile materiale. Ca organism social, a simţit nevoia să dispună de
bunuri materiale. Biserica nu şi-ar fi îndeplinit rolul de odihnitoare a celor
osteniţi şi însetaţi şi nu ar fi putut valorifica virtutea milei creştine fără
să aibă un patrimoniu al ei.
În
concluzie, Biserica are dreptul de a poseda bunuri, iar această afirmaţie îşi
are temeiul atât în Sfânta Scriptură, cât şi în Sfânta Tradiţie. Biserica îşi
revendică bunurile trecute în proprietatea Statului, pentru că îi sunt necesare
şi pentru că vede în dreptul de proprietate [17] un drept fundamental al
fiecărei persoane fizice sau juridice.
NOTE
[1] Astăzi se
poartă discuţii asupra articolului 41 din Constituţia României şi se cere
înlocuirea termenului de „proprietate ocrotită “ cu cel de „ proprietate
garantată”.
[2] Nicolae
Berdiaev critică Biserica pentru că se mulţumeşte să aprobe ceea ce fac alte
forţe şi nu îşi afirmă clar concepţia sa în relaţiile cu Statul. Vezi, Împărăţia spiritului şi împărăţia
cezarului, Editura Amacord, Timişoara, 1944, p. 83.
[3] Până în 1989, presa bisericească a fost supusă
cenzurii, iar introducerea unor expresii ca acelea pe care le-am amintit nu
putea fi evitată.
[4] Este bine
ştiut că, după ce a rătăcit prin destule teorii extravagante, mişcarea
socialistă şi-a regrupat loviturile împotriva unei instituţii particulare:
proprietatea privată, care fusese vizată în trecut, de la Platon şi până la
sectele eretice ale Evului Mediu; vezi, G. Berthu, „Dreptul de proprietate în
doctrina creştină şi conform ideologiei socialiste", în voi. Religia contra ideologiei socialiste,
Editura Antet, Bucureşti, 1995, p. 83.
[5] Abordări filosofice ale proprietăţii:
Aristotel, Politica, Editura Antet, Bucureşti 1996, pp. 3-30; Hegel, Principiile filosofiei dreptului,
Editura Iri, Bucureşti, 1996, pp. 34-104.
[6] A. Negoiţă, „Bunurile pământeşti după Vechiul
Testament", în Mitropolia Olteniei,
nr. 5-6,1976, p. 330.
[7] I.G. Coman, „învăţătura creştină despre
bunurile economice", în Studii
Teologice, nr. 3-4, 1951, p. 224.
[8] E. Safta-Romano, Arhetipuri juridice în Biblie, Editura Polirom, Iaşi 1997, p. 82.
[9] D.B., „Atitudinea credinciosului faţă de
bunurile materiale", în Mitropolia
Ardealului, nr. 3-4,1957, p. 3.
[10] I.G. Coman, „Creştinismul şi bunurile
materiale după Sfinţii Părinţi", în Studii
Teologice, nr. 3-4 1949.
[11] N. Stoica, „Valoarea creştină a
bunurilor", în Telegraful român,
nr. 33-36, 2000.
[12] Vezi, T. Damşa, „Bogăţia şi sărăcia în
lumina omiliilor Sfântului Vasile cel. Mare", în Mitropolia Banatului, nr. 4-6.
[13] Ş.
Ionescu, Probleme de morală socială,
Bucureşti, 1940, voi. I, p. 68.
[14] I. Ivan,
Bunurile bisericeşti în primele şase
secole, Bucureşti, 1937, p. 8.
[15] Se vede de aici că renunţarea la bunuri este
un îndemn adresat primilor creştini; vezi, L. Stan, „Iubeşte pe aproapele
tău", în Mitropolia Olteniei,
nr. 9-12, p. 552.
[16] I. Bria, Ortodoxia
în Europa, Editura Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, Iaşi, 1995, p. 150.
154
[17] Biserica Ortodoxă a fost preocupată mai puţin
de definirea aspectelor proprietăţii din punct de vedere juridic. Biserica
Romano Catolică a încercat să-şi impună propriile concepţii, emiţând enciclice.
Enciclica „Rerum Nova-rum" enunţă caracterul de drept natural al
proprietăţii private, precum şi funcţia sa socială şi cea individuală.
Enciclica „Quadragesimo Anno" afirmă că „dreptul de proprietate privată este conferit oamenilor de natură".
Enciclica „Mater et Magistra" se referă expres la o „socializare" a
bunurilor, dar stabileşte limitele admisibile ale acestei socializări. Vezi,
Yolanda Eminescu, „Renaşterea dreptului natural sub forma neatonismului contemporan
şi teoria catolică a proprietăţii",
în R.R.D., nr. 5-6,1976.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu