Una dintre disciplinele care se studiază în cadrul școlilor
teologice de orice nivel poarta denumirea de Pastorală și are ca obiectiv
transformare viitorilor slujitori în păstori buni. Evident, predarea acestei
discipline presupune fundamente teoretice și practice bazate pe o bibliografie
corespunzătoare. Literatura – și aici vorbesc de literatură în general, nu de
cea patristică - nu face parte dintre lucrările recomandate în lista lunga de
cărți și articole care merită studiate pentru luminare. Sunt destule figuri
ecleziale care pot constitui elemente de legătură între religie și societate.
Unele sunt subiecte, altele au zugrăvit, cu talent, chipuri de clerici. De la
Petre Vintelescu, mare profesor de liturgică ce a dedicat un studiu chipurilor
de clerici din literatură, la Daniela Șontică – jurnalist cu care am avut
privilegiul colaborării la Jurnalul Național și la Lumina -, care a publicat un
studiu cald despre Ion Agârbiceanu, preocuparea pentru chipurile pictate de
texte sau alcătuitorii de texte purtători de reverendă a fost constantă.
Rezultat al unei existențe începute în mediul rural și al
unei formări teologice, din respect profesional – să zicem – am fost preocupat
să-l citesc pe părintele Agârbiceanu. Am plecat de la experiența rurală și
teologică și am ajuns să parcurg cu mare plăcere întreaga operă, de la primele
scrieri la volumul În pragul marii
treceri. Deși scriitura este inegală, mesajul este permanent prezent,
morala creștină trăind o mistică împreunare cu literatura. Agârbiceanu nu a căzut
în stupidități de gândire, ci a avut capacitatea de a reflecta asupra omului ca
atare. În portretele sale, la categoria om este inclus și slujitorul Bisericii,
tratat uneori cu admirație, alte ori cu discrete nuanțe satirice, mult prea
cuminți față de cele ale lui Damian Stănoiu și mult mai curate în comparație cu
descrierile tagmei de către un alt fugar din rândurile ei, Tudor Arghezi.
Păscălierul este un text care cu blândețe și delicatețe colegială povestește
istoria unui Constantin, devenit păscălier în satul lui, Curmătura. Un ciclon
de evenimente duc personajul principal din cârciumi și viață ușuratică, în
straie negre și har. Formația sumară nu a prins decât educarea aparențelor, așa
cum se vede din partea de început a scrierii, dar și din comportamentul
ulterior al personajului, lăsând esența
ne coaptă. Istoria păscălierului care intrase, pentru un mânzoc –o mândrețe de cal dat pentru o bucoavnă -,
în posesia unei cărți minunate care nu
minte niciodată, o carte vindecătoare, luată de la cel cel dăduse brazdă pe noul părinte Constantin, la
toate boalele și necazurile vieții folositoare se repetă cumva, ciclic, dar
este tratată cu …delicatețe…în interior. Chiar și părintele Agârbiceanu
plasează acțiunea departe, cândva, deși, cu siguranță, această pasiune a
răsucirii vorbelor și deschiderii cărții este o practica ce nu rupe cu istoria
niciodată. Nimeni nu pune cartea pe vreascuri.
Îmi amintesc, îndemnul dascălului Nea Oană, care, de 1 ianuarie, când se citesc în unele locuri Moliftele Sfântului Vasile, mă pregătește și spune:
Îmi amintesc, îndemnul dascălului Nea Oană, care, de 1 ianuarie, când se citesc în unele locuri Moliftele Sfântului Vasile, mă pregătește și spune:
- - Părinte, vezi Agheasmatarul astă vechi? Pune-l
în geantă. O să-ți fie de folos!
- - Păi am unul nou! Îl scot în semn de mândrie și
de inspirație….
- - Ei, părinte, vezi matale, asta e nou și e
frumos….dar nu este destul
- - E tot ce trebuie în el! Sunt și Moliftele!
- - E și nu prea….răspunse bâiguit și încercând
să-mi spună mai mult. Nu e tot ce trebuie, pentru că după ce dumneata sfințești
apa o să-ți ceară să citești din cartea fermecătoare blăstemele cele mari, iar cartea fermecătoare
este asta zdrențuită…și părintele Nițu a avut-o și ce bine i-a mers…că așa vor
oamenii.
Ei bine, dreptate avea. Așa vor
oamenii și până îi înveți altfel…sau dacă nici nu prea multe argumente să-i
lămurești cum stau lucrurile continui tradiția păsăclierului.
Îmi amintesc un dialog între un
ierarh și un călugăr despre care faima de deschizător al cărții ajunsese până
la mai marile urechi:
- - Macrine! Am auzit că deschizi cartea!
- - Preasfinția ta…sunt călugăr prost și nu pot ceti
fără carte, răspunse cel cercetat.
În concluzie, povestea
Păscălierul merită folosită la Pastorală, așa cum frumos de citit și de luat
pildă sunt și alte lucrări în care grația sau obida slujitorilor Domnului a
mișcat condeie.
Paul Iulius Negoiță
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu