˝Nu mă bucur când văd atâtea forme
de erezie
pe ca Biserica nu le condamnă˝
Părintele
Dumitru Stăniloae
Pentru apărarea dreptei credinţe
Mântuitorul Iisus Hristos avertizează întreaga omenire despre pericolul
căderii în tot felul de amăgiri spirituale[1].
Cuvântul divin îşi găseşte loc în actualitate deoarece, din nefericire, diavolul si-a înmulţit metodele de amăgire,
căci "diavolul umbla, răcnind ca un
leu, căutând pe cine sa înghită" (1 Petru 5.8).
În confuzia generala a lumii de azi, când valorile religioase sunt
amestecate şi răsturnate în fel de fel de sincretisme filosofic-spiritiste,
creştinul sesizează din ce în ce mai greu diferenţa dintre adevăr şi minciună,
dintre învăţătură de credinţă curată şi erezie, dintre oamenii duhovniceşti şi
instrumente diavoleşti.
Cu toate ca mulţi români se declara creştini ortodocşi, care ţin la
tradiţia şi cultura strămoşeasca,
evlavia unora dintre ei este deviată spre false forme de credinţă.
Din dragoste pentru fii săi, Biserica şi-a exprimat mereu înţelegerea
pentru cei ce se îndepărtează de adevăr aşteptându-le îndreptarea, căci altfel
mântuirea lor nu este posibilă. Cuvintele Sf. Ciprian de Cartagina: ˝în afară de Biserică nu există mântuire˝ sunt permanent actuale.
Biserica întrunită în Sinod, şi fiecare Biserică locală în parte în frunte
cu episcopul său are datoria de a păstra şi propovădui dreapta credinţă[2]
pentru a le da credincioşilor siguranţa că se află în Biserica cea adevărată.
Refuzul ierarhilor sau al preoţilor de a da curs anumitor solicitări este
firesc atunci când cei ce solicită au încălcat dreapta credinţă. Un exemplu
concret este cel de la Buzău unde prin intermediul unui domn respectabil, P.S.
EPIFANIE al Buzăului şi Vrancei a fost invitat la o reuniune a radiesteziştilor
la Arbănaş (Jud. Buzău). P.S. Sa nu numai că a refuzat invitaţia, dar a şi
interzis participarea oricărui cleric la întrunirea respectivă.[3]
Motivul este cel amintit – depărtarea de la dreapta credinţă a membrilor
mişcării radiesteziste. Finalitatea refuzului a fost aceea de ai face să
înţeleagă pe cei ce practică radiestezia că se află într-o gravă eroare şi
riscă să-şi piardă mântuirea scopul suprem al oricărui creştin. Dacă
radiesteziştii sunt cu adevărat creştini au înţeles mesajul acestui gest şi se
vor corija, iar celor care au o harismă specială ( spre exemplu: harisma
tămăduirii trupeşti) le va fi recunoscută de Biserică.
Totdeauna pentru folosul întregii Biserici - Biserica, prin Ierarhia ei,
confirmă şi afirmă public aceasta. Sfânta Scriptură mărturiseşte diversitatea
darurilor: “pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea
prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi
darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor” (1 Corinteni
12.28). Aceste harisme le-a dat Dumnezeu anumitor oameni din Biserică, nu la
întâmplare şi în neorânduială, aşa încât ei ar putea face orice de capul lor,
ci într-o bună rânduială şi ascultare ierarhică, “pentru că Dumnezeu nu este al
neorânduielii, ci al păcii” (1 Corinteni 14, 33). În Biserică, întotdeauna şi
“fără de nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai mare”
(Evrei 7.7), deci cei cu harisme speciale sunt datori să asculte şi să fie sub
binecuvântarea celor cu misiunea si cu harisma învăţăturii credinţei, adică a
episcopilor. Sfinţii Părinţi, Învăţătorii Bisericii, au lămurit credinţa
ortodoxă ca grâul de toate neghinele ereziilor care sunt reactivate si
recapitulate în doctrinele falşilor vindecători şi bioenergeticieni de astăzi. Harul lui Dumnezeu, cel tămăduitor
si sfinţitor, nu vine prin oameni care au regretabile rătăciri dogmatice si
morale (chiar dacă ei se pretind ortodocşi, chiar dacă au Biblia şi Crucea[4]
pe masă şi icoane pe pereţi, chiar dacă spun “Tatăl nostru” şi alte rugăciuni),
ci prin oameni sfinţiţi de Dumnezeu si consfintiti de Biserică. De aceea orice
terapie sufletească din afara rânduielii Bisericii, din afara atmosferei
iubitor-sacramentale a ei, este străină de Dumnezeu, Cel ce locuieste si
lucrează deplin în comuniunea Bisericii.
Cu toată dragostea pentru cei în cauză şi cu dorinţa deplinei reveniri
trebuie afirmat răspicat că radiestezia, ca formă de manifestare a curentului
sincretist New Age (Era nouă)[5]
reprezintă un pericol pentru adevărata spiritualitate şi un mijloc de pierdere
sufletească.
Radiestezia – o mişcare
pseudo-religioasă
Anul 1990 nu a reprezentat numai un an de răscruce în istoria României ci
şi un moment crucial în evoluţia mentalităţilor. Românii, bulversaţi şi
nepregătiţi pentru noul tip de societate în care urmau să trăiască au început
˝importul˝. Au importat totul, fără selecţie, fără discernământ, fără gust şi
fără pricepere. Dacă în domeniul comerţului şi industriei importul de bunuri,
produse şi tehnologie contribuie la îmbunătăţirea vieţii cotidiene, în domeniul
vieţii spirituale ˝importurile˝ debusolează şi dezrădăcinează.
Un ˝bun˝ de import este şi radiestezia.
˝Importatorul˝ ei în România este comandorul[6]
Claudian Dumitriu.
Încă de la început, radiestezia a fost prezentată ca o ˝ştiinţă˝ ce are ca
obiect studiul capacităţi de percepere extrasenzorială a mesajelor provenind
din universul informaţional[7].
Fără a contesta caracterul de ştiinţă
populară al radiesteziei, aceasta nu se reduce numai la aspecte practice ci
abordează şi anumite aspecte religioase care nu au nimic în comun cu credinţa
creştină. Radiestezie, acupunctura, bioenergie sunt vechi practici orientale
adaptate la nivel de înţelegere european. Toate au la baza activarea centrilor
energetici si conectarea la "energeticul divin", practici ce sunt
extrase din ritualuri păgâne orientale. Totul face pregătirea spre primirea
misticii yoghine. Relevante sunt
numeroasele cazuri de demonizare ale persoanelor care au practicat sau au
apelat la aceste surogate spirituale.
Încercările de re-păgânizare a societăţii europene prin asimilarea acestor
practici egiptene şi indiene, filtrate prin nonconformismul şi individualismul
american şi ambalate cu nuanţe creştine au devenit fenomene de mare
actualitate. Renunţând la împărăţia veşnică omul modern este într-o continuă
căutare terestră a senzaţionalului iar radiestezia creează impresia că
potoleşte această sete de senzaţional şi reuşeşte să explice şi să rezolve
problemele vieţii.
Radiestezia este un flagel european. Spre exemplu în Franţa exista
numeroase grupuri organizate în asociaţii, societăţi, fundaţii, sau
organizaţii, care activează in domeniul radiesteziei sau psihotronicii[8].
Radiesteziştii s-au organizat şi în România începând cu luna mai a anului
1991. Forma principală de prozelitism este organizarea unor ˝cursuri cu o orientare profund spirituala˝.
Forma juridică de funcţionare este a fost realizată prin Societatea Română de
Radiestezie şi Fundaţia inforenergetică care poată numele de "Sf. Ap.
Andrei". Denumirea fundaţiei denotă încercarea radiesteziştilor de a se
substitui adevăratei credinţe a românilor, ignorând faptul că Sf. Ap. Andrei nu
a fost nici radiestezist nici infoenergitician ci propovăduitor al Sf.
Evanghelii.
Intenţiile aparent bune se regăsesc la tot pasul. Spre exemplu despre
scopul cursurilor de infoenergetică conducătorii mişcării susţin că: ˝Aceste cursuri sunt realizate cu scopul de a
reînvia cunoaşterea pierdută a strămoşilor noştri[9],
de a trezi în fiecare setea de Dumnezeu, de iubire, de adevăr şi dreptate,
realizarea unei scări valorice individuale cât mai corecte, urmarea
învăţăturilor Mântuitorului şi Bisericii Creştine Ortodoxe, redobândirea
calităţilor spirituale pierdute pe parcursul anilor de fiinţele umane, spre a
ne putea ajuta mai mult semenii aflaţi în suferinţă pentru a-şi regăsi calea spre
Lumina Iubirii Sfintei Treimi, pentru a fi mai buni făcători a Voii Domnului,
pentru a ajuta la reconstrucţia spirituală şi materială a acestui neam
românesc, şi acestei ţări româneşti pe care cu toţii suntem datori să o iubim
din toata inima şi din tot sufletul nostru˝.
Societatea Română de Radiestezie a fixat şi condiţiile de admitere la
frecventarea acestor cursuri: ˝Cursuri de
radiestezie şi inforenergetica pot fi urmate de orice persoană de naţionalitate
romană, indiferent de sex, poziţie socială, rasă, apartenenţă politică, studii.
Admiterea la aceste cursuri se face în urma unui examen de admitere care constă
în măsurarea unor parametri inforenergetici personali care reprezintă
potenţialul şi calitatea acelei persoane. Parametrii inforenergetici personali
depind în general de anumite caracteristici precum: credinţa în Dumnezeu,
moralitate, bun simţ, dorinţa de a face bine, străduinţa de a urma învăţăturile
Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi ale Bisericii Creştine Ortodoxe. Cu
fiecare grad parametrii minimi de admitere sunt mai ridicaţi decât la admiterea
la gradul anterior, în aceste fel determinându-se dacă persoana a început să
aplice învăţăturile Mântuitorului nostru Iisus Hristos, precum şi cele învăţate
la curs. Pentru a avea "şanse" mai mari de admitere la aceste cursuri
se recomandă ca persoana să înceapă să ţina posturile creştine rânduite de
Biserica Creştin Ortodoxa, spovedania şi împărtăşirea cu Sfintele Taine precum
şi ducerea unei vieţi corecte si echilibrate, aceste acţiuni determinând o
creştere a parametrilor personali.
Toate aceste lucruri par cu adevărat creştine. Este ore aşa? Dacă avem în
vedere, tot din cele spuse de radiestezişti, faptul că Hitler avea în
permanenţă un serviciu radiestezic în armata, iar Stalin se folosea de Meister,
specialist în radiestezie putem constata cât de buni creştini sunt
radiesteziştii şi ce rol în mântuirea oamenilor a avut radiestezia. Dacă
analizăm scopul pentru care sunt îndemnaţi să fie creştini radiesteziştii vom
vedea că nu înduhonicirea şi mântuirea sunt scopurile finale ci realizarea unei vieţi corecte si echilibrate şi
creştere parametrilor personali. Pentru
radiestezişti Biserica şi Sf. Taine îşi pierd finalitatea lor veşnică pentru
una de natură etică şi individualistă. Ei nu fac altceva decât să încerce
asemenea lui Simon Magul să folosească în scopuri proprii harul Bisericii.
Ne întrebăm, desigur, ce rol mai are Împărtăşirea cu Trupul şi Sângele
Domnului în viaţa celui ce crede în reincarnare? Ce rol mai are jertfa lui
Hristos pentru o asemenea persoană care se întoarce la o credinţă înainte de
Hristos, credinţă ce nu poate ajuta omul să dobândească mântuirea ci îi amână
mereu destinul veşnic prin reîncarnări succesive? O asemenea persoană nu face
altceva decât să-şi ceară osândă singură deoarece se împărtăşeşte cu
nevrednicie.
Se poate concluziona că radiesteziştii se abat prin practicile lor de la
dreapta credinţă iar eforturile unora dintre ei, făcute cu bună credinţă, sunt
prilej de pierdere sufletească.
Bioenergia şi vindecarea bolilor
Omul modern este preocupat de sănătatea trupească făcând abstracţie de cea
sufletească şi căutând permanent mijloace comode de menţinere a acestei
sănătăţi. Toate mişcările religioase sau pseudo-religioase actuale îşi afirmă
preocupările pentru vindecarea miraculoasă sau mai puţin miraculoasă a celor
bolnavi.
Este elogiată astăzi apariţia şi la noi în ţară a "terapiilor
complementare", care "sunt o proba ca omenirea a intrat într-o nouă eră.
Bolile pe care le au oamenii nu ar mai fi cauzate de păcatele lor (cum
învaţă Biserica), ci ar fi doar nişte dezechilibre ale "energiilor care ne
alcătuiesc, (iar) reechilibrarea energiilor o pot face cei înzestraţi cu ˝har
vindecător˝.
Biserica susţine însă, bazându-se pe tradiţia biblică şi patristică că
vindecarea autentica, sufletească şi trupească deopotrivă, o dă numai Dumnezeu[10],
căci El este "Cel ce curăţeşte toate
fărădelegile tale, Cel ce vindecă toate bolile tale, Cel ce izbăveşte din
stricăciune viaţa ta, Cel ce te încununează cu milă şi cu îndurări" (Psalmul
102.3-4). Restabilirea sănătăţii, dincolo de suprafaţa ei trupească,
înseamnă, deci, restabilirea legăturii iubitoare cu Dumnezeu "
"Doctorul şi tămăduitorul sufletelor si al trupurilor noastre",
înseamnă restaurarea prin har a firii umane căzute în robia păcatului şi a
morţii. Nu putem obţine vindecarea fără Dumnezeu Care ştie toate şi Care
cârmuieşte toate[11].
Orice încercare de vindecare fără harul lui Dumnezeu cel iubitor de oameni este
un eşec din start, o iluzie deşartă. Dumnezeu, când vindecă un om, îi cere însă
conlucrarea iubitoare prin pocăinţa şi nevoinţa (asceză). Întâi îi curaţă
păcatele (cauzele bolii), apoi îi tămăduieşte rănile (efectele ei), înlăturând
şi consecinţele lor.
Noi, creştinii ortodocşi, care am primit harul dumnezeiesc şi-l primim
neîncetat în Biserica lui Hristos, prin Sfintele Taine, aşa cum l-au primit
toţi Sfinţii, nu trebuie să căutam "semne şi minuni" exterioare, care
pot fi uşor simulate de duhurile rele[12],
"ci ţinând adevărul, în iubire, să creştem întru toate pentru El, Care
este capul " Hristos" (Efeseni 4.15).
Aproape toate formele de “medicină complementară” aduc în doctrina lor
erezii contrare Adevărului creştin trăit şi mărturisit de Biserică, precum:
antropocentrismul, preexistenta sufletului, reîncarnarea, predestinaţia
astrală, dualismul, existenta unor “energii” (yin si yang) necunoscute si
nerecunoscute de nici un Sfânt Părinte al Bisericii, nici de vreun cinstit om
de ştiinţă, alienarea conştiinţei morale a omului, relativizarea valorilor
infinite ale omului si a libertăţii lui, impersonalizarea harului divin şi
chiar a lui Dumnezeu, promovarea “iluminaţilor” păgâni s.a..
Sfintele Taine sunt cele mai importante remedii supranaturale de vindecare
lăsate Bisericii de Însuşi Dumnezeu Mântuitorul nostru pentru mântuirea şi
sfinţirea credincioşilor. Prin ele, harul dumnezeiesc ni se da de către
Mântuitorul Hristos în chip supranatural, şi în măsura în care ne este de folos
spre mântuire. Harul divin nu poate fi obţinut prin metode străine de
rânduielile Bisericii, străine de învăţătura şi sfinţenia Bisericii, căci
Dumnezeu este trăit şi cunoscut deplin în comuniunea Bisericii, si nu în afara
ei. Vindecarea deplina a omului presupune, deci, participarea lui prin Sfintele
Taine la viata lui Hristos, la viata Bisericii, la cunoaşterea şi trăirea
(conştientă şi raţională, nu superstiţioasa[13])
a credinţei ortodoxe. Îndeosebi Taina Pocăinţei şi Taina Sfântului Maslu
împărtăşesc credincioşilor harul iertării păcatelor şi al tămăduirii sufleteşti
şi trupeşti. "Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi
să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi
rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va
fi făcut păcate se vor ierta lui. Mărturisiţi-vă deci unul altuia păcatele şi
vă rugaţi unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult poate rugăciunea
stăruitoare a dreptului." (Iacov 5.14-16) Dacă efectul Sfintelor Taine nu
este întotdeauna vindecător acest lucru este cauzat de nevrednicia celui bolnav
sau de faptul că Dumnezeu are un plan tainic cu el facând din suferinţele
omului un prilej de păstrare a lui în smerenie, amânându-i vindecarea. Oricum
Dumnezeu nu poate fi forţat de creaturile Lui sa le dea har când vor ele, ci
Dumnezeu, "Care voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa
adevărului să vină" (1 Timotei 2.4), în iubirea Sa de oameni, El ştie şi
hotărăşte când şi cum să intervină cu harul Sau în viaţa omului[14].
˝Performanțele˝ vindecătorilor de ocazie stau, deci, nu atât în măiestria
lor cât în ignoranţa şi în credulitatea victimelor.
Consideraţii finale
Ca orice îndepărtarea de adevărata spiritualitate şi unele practici
radiestezice pot avea experienţe nocive aşa cum se poate constata din
mărturiile unor practicanţi. Se cunosc unele cazuri de practicanţi care leşinau
în timpul aplicaţiilor practice sau altele în care practicanţii au înnebunit.
Instructorii avertizează ca este contraindicata terapia bioenergetica la cei
care suferă boli nervoase, deoarece le agravează.
În pericol sunt şi bolnavii cu diferite afecţiuni. Un bolnav credul care
venise sa se trateze de inima era să moară din cauza ˝tratamentului˝.
Practicienii au explicat cursanţilor că uitaseră sa-l cureţe în prealabil de
entităţi malefice.
E bine ca omul să apeleze pentru vindecare la mijloacele pe care Dumnezeu
ni le-a lăsat la indemna : naturale sau medicale însoţite cu rugăciune.
*
În Occident, procesul galopant de dizolvare a valorilor Creştinismului în
sincretismul masonic "New Age" este pornit de peste 40 de ani, iar la
noi în ţară de aproape 10 ani.
Mijloacele de infiltrare sunt diverse,
iar radiestezia este una dintre ele. Din punct de vedere religios
radiesteziştii sunt departe de Dumnezeu, chiar dacă ei susţin că sunt adevăraţi
creştini ortodocşi şi în lucrările compilate după lucrări ortodoxe folosesc, în
general, un limbaj creştin[15].
Mântuitorul, afirmă cu claritate: ˝Nu oricine Îmi zice: Doamne, Doamne, va
intra în împăraţii cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri.
Mulţi Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am
proorocit şi nu în numele Tău am scos demoni şi nu în numele Tău minuni multe
am făcut? Şi atunci voi mărturisi lor: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi.
Depărtaţi-vă de la Mine cei ce lucraţi fărădelegea." (Matei 7.20-23)
".
Având în vedere aceste aspecte radiesteziştii sunt chemaţi să-şi purifice
şi întărească credinţa lor în Biserica lui Hristos. Numai astfel vor deveni
bineplăcuţi lui Dumnezeu şi vor putea să-şi valorifice harul Botezului. Altfel
îşi vor pierde mântuirea personală şi vor fi pricină de sminteală pentru
confraţii lor.
[1] Mântuitorul le-a spus ucenicilor săi că în zilele din
urma, vor veni vremuri grele; că vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de
arginti, lăudăroşi, trufaşi, hulitori, neascultători de părinţi, nemulţumitori,
fără cucernicie, lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrânaţi,
cruzi, ne iubitori de bine, trădători, necuviincioşi, îngâmfaţi, iubitori de
desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu, având înfăţişarea adevăratei
credinţe, dar tăgăduind puterea ei. (2 Timotei 3.1-5)
[2] Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca,
Drept canonic orotodox, vol. I, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1990, p.295.
[3] În mrejele radiesteziştilor au căzut şi unii slujitori ai
Bisericii. Un exemplu este preotul
Teofil Braşoveanu (m. 1997). Acesta considera că radiestezia este
benefică, are rol vindecător, aduce oamenii la Biserică, ajută la citirea
spiritelor cu ansa ( un fel de sârmă ce se mişcă pe un grafic ;pe lângă ansă radiesteziştii mai folosesc :
nuieluşa de alun ; pendulul ; indicatoarele în formă de L ;
rigla Turenne ; Compensatorul Maury ; Morişca inductoare ).
[4] Spre exemplu, radiesteziştii folosesc şi dau o anumită
semificaţie energetică crucii. Despre crucea cu braţe egale spun că interiorul
este benefic, exteriorul este malefic. În nivelul V al cursului (cursul are VII
nivele de iniţiere) Crucea este amintită iarăşi. Conform ˝ cercetării ˝
radiesteziste dacă o icoană este sfinţită, ea capătă 4 câmpuri în formă de
cruce. În preocupările lor ˝religioase˝ radisteziştii cuantifică radiestezia
˝câmpurilor˝ : Mormântul Sfânt; Tabor; Maica Domnului dar şi Caaba (Cursul III)
[5] Despre New Age a se vedea: Lothar Gassman, New Age (Noua Eră),
Edit. Stephanus, Bucureşti, 1996; Danion Vasile, Dărâmarea idolilor, Edit. Bunavestire, Galaţi, 2002; Manuel
Vasquez, Pericolul ascuns, (trad.
Ioana Rusu), Edit. Adventistă ˝Viaţă şi sănătate˝ Bucureşti, 200; Pr. Drd. Dan
Bădulescu, New Age : o preudo-religie
mondială, în S.T., an. LII (2000), nr. 1-2, p.72-84 ; Marilyn
Fergusson, The Aquarian Conspiracy , J.P. Tarcher, Los Angeles ,1980; Elliot
Miller, A Crash Course on the New Age
Movement , Baker, Grand Rapids, 1989; Rudolf Steiner, Knowledge of the Higher Worlds and Its Attainment, Anthroposophic Press, Spring Valley ,1984
p.1-34; Alice Bailey, The Externalisation
of the Hierarchy, Lucis, New York, 1957;
Russell Chandler, Understanding
the New Age, Word, Dallas, 1991; Jeremy P. Tarcher, New Age as Perennial Philosophy, Los Angeles Times - Book Review ,
7 Februarie, 1988; Mrs. G.W. and Donald Ballard, Purpose of the Ascended Masters "I Am" Activity, Saint
German Press, Chicago, 1942; Shirley MacLaine, Dancing in the Light, Bantam, New York, 1985.
[6] De aici poartă denumirea şi de comandori.
[7] Cei mai mulţi dintre autori consideră ˝tehnica radiestezică˝ fie o
practică obscură, fie un domeniu de psihologie. Geneticienii consideră
radiestezia ˝ o timidă încercare de a pătrunde în sinele uman˝ A se vedea Diac.
Prof. Petre I. David, Invazia sectelor,
Ed. Europolis, Constanţa,1999, p.49-50.
[8] "Les
amis de la Radiesthesie", "Syndicat Naitional des
Radiesthesistes", "Syndicat International des Radiesiestes" (cu
sediul la Paris), "Association des Sourciers Francais".
[9] Când fac referire la ˝strămoşii noştrii˝ radiesteziştii se gândesc
la daci şi la credinţele lor precreştine.
[10] Despre medicina biblică şi felul în
care creştinul trebuie să prevină şi să combată boala a se veda: Dr. Pavel
Chirilă; Pr. Mihai Valica, Meditaţie la
medicina biblică, Edit. Christiana, Bucureşti, 1992; Dr. Mihai C.
Teodorescu, Filosofia nemuririi,
Edit. Vega, Bucureşti, 2001. Despre modul în care trebuie să privească omul
boala şi suferinţa a se vedea: Dr. George Stan, Teologie şi Bioetică, Edit. Biserica Orotodoxă, Alexandria,2001;
Pr. prof. Dr. John Break, Darul sacru al
vieţii, ( trad. P.S. IRINEU POP-BISTRIŢEANU), Edit. Patmos, Cluj-Napoca,
2001.
[11] "Doamne, prin îndurarea Ta se bucura omul de viaţă,
prin ea mai am si eu suflare; Tu mă tămăduieşti şi-mi dai iarăşi viaţă! Iată ca
boala mea se schimbă în sănătate. Tu ai păzit viaţa mea de adâncul mistuitor!
Tu ai aruncat înapoia Ta toate păcatele mele!" (Rugăciunea regelui
Iezechia - Isaia 38.16-17)
[12] A se vedea
şi următoarea bibliografie: Sfântul Ignatie Briancianinov, Despre înşelare, Schitul românesc Lacu, Sfîntul Munte Athos, 1999;
Ierom. Serafim Rose, Ortodoxia si religia
viitorului, Editura Cartea Moldovei, Chisinau, 1995;. Parintele Rodion, Oameni si demoni, Editura Schimbarea la
Fata, 1999; Mitropolitul Hierotheos Vlachos , Psihoterapia ortodoxa, Editura Învierea, Timisoara, 1999;
Jean-Claude Larchet, Teologia bolii,
Editura Oastea Domnului, Sibiu, 1997; Diac. Petre I. David, Invazia sectelor, Editura Crist,
Bucureşti, 1997.
[13] Biserica a respins totdeauna
superstiţiile. A se vedea Pr. Prof. Liviu Stan, Superstiţiile şi obscurantismul mistic, în S.T., an. II (1950),
nr. 3-6, p. 281-287; Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula, Este îngăduit creştinilor adevăraţi să creadă în superstiţii?, în
Vestitorul Ortodoxiei, an. XIII (2001), nr. 268-269, p. 13;15; Asist Pr. Haralambie Cojocaru, Legislaţia canonică a Bisericii Ortodoxe
faţă de superstiţii, magie, vrăjitorie şi obscurantism, în S.T., an. I
(1949), nr. 5-6, p.333-345.
[14] Sunt multiple cazurile în care oamenii disperaţi din cauza unor
suferinţe incurabile şi chinuitoare apelează la orice metodă. Printre aceste
metode regăsim adesea şi radiestezia. A se vedea: Ştefan Iovan, Exerciţii de iubire, Edit. MAD
Linotype, Buzău, 2004, p. 60.
[15] A se vedea publicaţia de uz intern Simpozionul dac de infoenergetică, Edit. Fundaţiei de
Infoenergetică ˝Sf. Ap. Andrei˝. Această lucrare publică referatele susţinute
la Brăila în anul 2003. Temele sunt preponderent religioase. Spre exemplu:Viaţa Sf. Andrei; Icoana izvorâtoare de mir
de la Biserica Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel din Filioara- Neamţ; Viaţa
Sfântului Mucenic Fanurie; Sfinţii Mucenici, doftori fără de arginţi, Cosma,
Damian şi Pantelimon – caracterizare infoenergetică;Darul Sfintei Fecioare;
curajul de a mărturisi credinţa în Hristos; Marele Mucenic Gheorghe purtătorul
de biruinţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu