O, neam necredincios, până când voi fi cu voi? Până când vă voi
răbda pe voi? Aduceţi-l la Mine. Marcu, 9, 19
Biblia este
răspunsul atâtor întrebări și frământări pe care le avem, încât orice text se
constituie într-un prilej de meditație și de evaluare a vieții. Pericopa
evanghelică care s-a citit în această Sfântă Evanghelie amintește despre un om
în grea suferință, care, conform textului sfânt, avea duh mut. În disperarea sa
a rămas totuși…cuviincios. Nu dat năvală peste Domnul Iisus, ci i-a rugat pe
apostoli să-l tămăduiască. Ucenicii Mântuitorului nu au reușit, dar din sincera
lor dorință de a-l ajuta l-au înfățișat Învățătorului lor.
Dumnezeu Omul
l-a salvat. Bolnavul s-a scuturat și s-a eliberat. Chinul s-a sfârșit.
Întâlnirea un divinul l-a tămăduit. Voia și Domnul i-a dat răspuns bun dorinței
demonizatului. Era un om chinuit. O ființă care, fără îndoială, acumulase atâta
tensiune interioară încât avea nevoie de o mare eliberare. Și-a primit-o. Cu
siguranță, cauza suferinței este păcatul, păcatul devenit habitual, transformat
în patimă. Bolnavul nu cunoștea cale de vindecare. Nu avea la îndemână igienicul
act spiritual al pocăinței.
Nu există pe
lumea aceasta om care să nu păcătuiască. Diferența nu este făcută doar de
gravitatea păcatelor, ci și de modul în care sunt tratate. Sunt păcătoși
notorii care au dat drumul suferinței lor sub epitrafir și s-au mântuit. Sunt
drepți care au căzut din cauza mândriei. Deci, dacă păcatul face parte din
viața fiecăruia dintre noi, puterea și înțelepciunea de a ne curăța prin cel
mai profund act de terapie spirituală – spovedania – nu o avem cu toții.
Simți în
răstimpuri că ai mâinile murdare, că ai sufletul înnegrit, chiar bolnav, dar
decizia de te curăța nu o poate lua nimeni în locul tău. Trebuie reținut,
totuși, că orice creștin are la îndemână un instrument unic, eficient, minunat
de vindecare – mărturisirea păcatului. Există diferite forme terapeutice, însă,
pentru omul a cărui funcționalitate spirituală și chiar somatică este afectată
de păcat, spovedania este remediul. Penitentul nu este doar ascultat, este
iertat – în anumite condiții, evident -, și readus în starea harică oferită de al doilea botez, așa cum mai este denumită
spovada. Duhovnicul este transmițătorul iertării, dar cel care iartă și
dezleagă tot ceea ce dezleagă preotul este însuși Dumnezeu: Dacă mărturisim păcatele noastre, El este
credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de
toată nedreptatea ( I Ioan, 1, 9).
Iertarea
presupune, însă, pregătire atentă. Creștinul care vrea să primească dezlegare
trebuie să se cerceteze pe sine. În mănăstirea unde Sfântului Ioan Scărarul
călugării erau atât de conștienți de păcatele lor și de importanța mărturisirii
lor încât purtau la gât o tăbliță unde le notau cu scrupulozitate. Seara cereau
iertare pentru ele în fața duhovnicului. Nu adormeau cu păcatele în cuget.
Jaloanele
creștinului în identificarea căilor de urmat pe un drum corect sunt cele zece
porunci, ferirea de cele șapte păcate de moarte – așa cum le clasifică morala
creștină – și respectarea poruncilor bisericești. Morala creștină cerea
evaluarea stării de păcătoșenie în raport cu noi înșine, cu aproapele și cu
Dumnezeu.
Socoteala
creștinului cu el însuși este calea spre o vrednică mărturisire. Desigur, nu
este ușor să mărturisești ceea ce ai făcut, uneori nici măcar ție, dar așa cum
în momentul păcatului a încălcat sentimentul rușinii, după, trebuie să ai
curajul, să ai bărbăția să recunoști cine ești, nu cine vrei să creadă alții că
ești. Deci, îndrăznește! Altfel nu vei auzi iertate îți sunt păcatele tale!
Frica de
Dumnezeu trebuie să o avem înainte de a păcătui. La spovedit este momentul
predării.
Este vital, ca
odată ajuns în fața duhovnicului, fiecare
să aibă puterea de a se spovedi pe el și nu pe alții, de a vorbi despre
păcatele lui și nu despre ale semenilor, așa cum se întâmplă uneori. Adam a
încercat o asemenea eschivă și s-a sfârșit prost încercarea de a o învinovăți
pe Eva pentru păcatului lui. Ba, indirect, îl scotea chiar pe Dumnezeu vinovat,
când spunea femeia pe care mi-ai dat-o Tu, Doamne.
De asemenea,
deși poate părea o îndulcire a faptelor, căutarea de motivații în context și de
împuținare a vinei nu este un act corect de mărturisire. Trebuie să ne asumăm
ceea ce am făcut. Dumnezeu e pedagog, te iartă dacă ai puterea să recunoști.
Atunci când dai dovadă că ai înțeles gravitatea actului tău, înseamnă că există
mari șanse de a nu repeta păcatul. Nu te pitești, copilărește după sobă, ci dai
dovadă de maturitate și dorință de îndreptare, atunci când aduci hidoșenia din
tine în fața scaunului de spovedanie, fără a-l farda, a-ți găsi complici
imaginari sau reali și alibiuri.
Experiența de
duhovnic de pune în situația de distinge greu ce e în sufletul cuiva și de a-i
încerca un leac, atunci când discuția purtată se referă la ceea ce nu ai făcut –
sunând cumva mai mult a laudă -, sau la ceea ce face soțul ori soția, soacra,
vecina, vecinul, colegul…Prea multe păcate punem în desaga din față și prea
puține în cea din spate, care ne aparține. Ei bine, cei care cred că
lăudându-se pe sine și denigrându-i pe alții s-au spovedit creștinește se înșală.
Au pierdut timpul și l-au risipit și pe al preotului. Poate fi dezamăgitor ce
spun pentru unii, însă ar trebui să fie descurajator. Spovedania este un act
personal, de aceea se face în particular. Deci, trebuie să fim cu ochii în
desaga mea, la bârna din ochiul propriu.
Chiar și atunci
când păcatul este mărturisit, dar apoi înjumătățit ca nivel de gravitate nu dăm
dovadă de reală căință. Căci dacă zicem
că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi (I
Ioan, 1, 8). Așadar, suntem supuși păcatului și e bine să tratăm cu luciditate
și maturitate deficiențele noastre. Dacă noi nu le luăm în serios, cum îi putem
pretinde lui Dumnezeu să o facă?! Iar spovedania strâmbă este un păcat grav,
care scoate în evidență deficiențe profunde și o formă de continuitate a
păcatului săvârșit prin cuvânt:
Pentru că toţi greşim în multe chipuri; dacă nu greşeşte cineva în cuvânt, acela este bărbat desăvârşit, în stare să înfrâneze şi tot trupul.
Pentru că toţi greşim în multe chipuri; dacă nu greşeşte cineva în cuvânt, acela este bărbat desăvârşit, în stare să înfrâneze şi tot trupul.
În definitiv de ce nu ne-am spovedi
sincer?! Ce ne împiedică? Vârsta? Rangul? Mândria?
Cu siguranță, vârsta nu poate fi o scuză,
chiar și atunci când duhovnicul e tânăr. În fapt, așa cum vârsta nu împiedică
păcatele, nu poate fi o piedică în cale mărturisirii lor. Rangul de ce ar fi?!
Este vremelnic. Și David, care era împărat a greșit și s-a pocăit întreaga
viață: păcatul meu înaintea mea este pururi,
rostea psalmistul, udându-și cu lacrimi perna.
Mândria? Ei, da! Mândria e cauza multor
rele și poate fi o piedică în calea unei spovedanii cinstite. În fața
duhovnicului, în calitate de reprezentat al lui Dumnezeu, trebuie multă, multă
smerenie. Altfel, spovedania este un act formal, care nu mișcă sufletul, nu-l
eliberează, nu-l scapă de demonii păcatelor, nu-l face să se cutremure așa cum
a făcut bolnavul din evanghelia de astăzi în momentul eliberării.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învață
magistral: Ai păcătuit? Intră în biserică
și șterge păcatul tău. Ori de câte ori cazi în viață te ridici! De asemenea,
ori de câte ori păcătuiești nu deznădăjdui. De ai mai păcătui o dată căiește-te
iarăși, ca nu cumva, din nebăgare de seamă să pierzi cu totul nădejdea
bunurilor făgăduite (Omilia a IX a despre pocăință).
Așadar rangul sau vârsta nu sunt motive de
amânare a pocăinței sau de evitare. Petru a
plâns cu amar, iar David s-a pocăit. Cât despre vârstă, atunci când este
fragedă nu trebuie să fie un motiv de amânare. Pocăința nu se face mâine, ci
astăzi. Altfel aluviunile păcatului împotmolesc sufletul și-l îneacă.
Deci, dacă un demonizat a fost vindecat,
cu atât mai mult va putea primi iertare fiecare dintre noi. Dacă se impune un
canon, trebuie urmat ca un act pedagogic, dacă este nevoie de curaj este bine
să-l avem. Nu avem de ce să ne temem, duhovnicul este blând și înțelept. Om fiind,
este mai de grabă avocat în fața Domnului, decât judecător. Deci, nu există
motive să nu ne spovedim, însă există toate argumentele să o facem. Avem nevoie
să ne limpezim, să ne luminăm la chip și la suflet, să plecăm zburând, lăsând în
urmă durerile trecutului. Suflete al meu
pocăiește-te până când ești viu, spune o cântare bisericească. Așadar, să
ne spovedim!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu