Trăim astăzi într-o lume care, deşi îşi caută armonia,
este bruiată de note false şi discordante. O lume care, de multe ori, nu ştie
să-şi aleagă calea de vieţuire şi reperele esenţiale. Tocmai de aceea, Biserica
propune sfinţenia, ca unic drum de urmat. Pe această cale nu suntem singuri, ci
suntem însoţiţi de sfinţi, ca modele accesibile nouă tuturor.
Sfinţii Trei Ierarhi – Vasile cel Mare, Grigorie Teologul
şi Ioan Gură de Aur, prin preocupările lor comune, au determinat pe trăitorii
veacului al XI-lea să-i serbeze împreună. Alături de „cei trei luminători“ ne
aflăm astăzi, la sărbătoarea lor şi la sărbătoarea noastră.
Este sărbătoarea lor, pentru că au fost oameni aleşi,
aici pe pământ, şi sfinţi, în cerul lui Dumnezeu. Este sărbătoarea noastră,
pentru că ne bucurăm de prezenţa spirituală a lor şi avem garanţia că primim
sprijinul pentru a nu greşi calea şi a ne orienta din vreme.
Elevul dintr-o şcoală teologică, la admitere, alături de
dreptul vizibil de a urma respectiva instituţie de învățământ, primește şi
oblăduirea şi modelul celor trei Sfinţi Ierarhi.
Astfel, el înţelege de la Sfântul Grigorie de Nazianz
înalta teologie; înţelepciunea şi priceperea în propovăduirea cuvântului
dumnezeiesc o învaţă de la Sfântul Ioan Hrisostom, iar modul eficient şi bine
organizat, în care poate să-şi ajute aproapele, îl percepe de la Sfântul Vasile
cel Mare.
Modelul educaţional propus de Sfinţii Trei Ierarhi şi
finalitatea acestuia este mereu actuală, deoarece cultura pe care au acumulat-o
în timpul studiilor a fost completată prin viaţa de sfinţenie.
Sfântul Vasile cel Mare s-a născut în Cezareea
Capadociei, în familia unui bogat avocat şi retor. Marele arhiereu şi păstor de
suflete a avut o cultură aleasă, formată prin studii îndelungate şi riguroase
la Cezareea, Constantinopol şi Atena. A legat o strânsă prietenie cu Sfântul
Grigorie de Nazianz. A fost profesor de Retorică, în anul 364 a fost hirotonit
preot, iar şase ani mai târziu îl găsim episcop de Cezareea. S-a impus printr-o
intensă activitate pastorală şi socială. A înfiinţat instituţii de asistenţă
socială, azile şi şcoli. Propovăduitor al vieţii ascetice, el a reglementat
viaţa anahoreţilor, care era fie una eremitică, fie organizată în comunităţi
mai mici. Principalele sale scrieri sunt: Învăţături
morale, Regulile mari şi mici, Despre credinţă, Omilii.
Sfântul Vasile cel Mare promovează o educaţie a
libertăţii bine orientate. Fără a interzice cultura profană, îi ghidează pe
tineri prin cuvintele: „Nu trebuie cu
totul să urmaţi acestor bărbaţi, pe unde vă vor duce, încredinţându–le cârma
minţii voastre, ci primiţi din cărţile lor numai cât este de folos“. „Dacă suntem înţelepţi, să luăm numai ce este
cât mai aproape de adevăr“.
În viziunea Sfântului Vasile cel Mare, toată cultura
joacă rolul de podoabă a spiritului. Fiecare demers intelectual îşi are rolul
său în dezvoltarea spiritului şi înţelegerea adevărurilor divine. Această
concepţie este exprimată în cuvintele: „După
cum vopsitorii şi-au pregătit mai întâi, prin anumite lucrări, pânza ce trebuie
să primească vopseaua şi numai apoi o pun în purpură sau în vreo altă culoare,
tot aşa şi noi, dacă dorim ca icoana virtuţii să rămână neştearsă tot timpul,
după învăţarea acestor cunoştinţe din afară (din cultura clasică) vom asculta pe cele sfinte şi pline de taine;
după ce ne-am obişnuit să vedem soarele în apă, ne vom uita la lumina cea
adevărată“.
Sfântul Vasile cel Mare acceptă ambele laturi ale culturii, atât cea spirituală, cât şi cea
intelectuală, însă nu le aşează pe aceeaşi treaptă. Dobândirea unor cunoştinţe
intelectuale nu trebuie să ducă la neglijarea culturii inimii. Soarta omului în
eternitate depinde de educarea inimii. Un suflet ţinut în umbra intelectului
iubeşte adesea ceea ce nu este vrednic de iubit şi urăşte ceea ce ar trebui să
iubească.
Ideea pregătirii prin educaţie pentru lumea cealaltă a
fost preluată şi de către marele pedagog Comenius, câteva secole mai târziu.
Educatorul este îndemnat de către Sfântul Vasile cel Mare
să ţină un echilibru just între asprime şi indulgenţă: „Dascălul trebuie să se poarte nu numai cu autoritate, dar şi cu
blândeţe, şi invers, nu numai cu blândeţe, ci şi cu autoritate“.
Educaţia trebuie să fie însoţită întotdeauna de dragoste,
după cum afirmă Sfântul Vasile cel Mare: „Dragostea
este un mare dascăl, în stare de a întoarce pe cineva din rătăcire, de a-i
preface viaţa, de a-l conduce spre filozofie şi din piatră a-l face om.
Dragostea ştie să facă pe om înţelept, după cum ştie a-l face şi blând“.
Sfântul Grigorie de Nazianz s-a născut la Arianz, aproape
de Nazianz, în anul 329. Studiile le face la Cezareea Capadociei, Cezareea
Palestinei, Alexandria şi Atena. Este hirotonit preot şi apoi episcop de
Nazianz, în anul 372. În 379 devine episcop al Constantinopolului. S-a remarcat
printr–un excepţional talent oratoric şi literar. Principalele sale opere sunt:
Cinci cuvântări teologice, Cuvântări ocazionale, Scrisori.
În toate acest scrieri ale sale găsim un început de
pedagogie profesională. În operele sale pot fi întâlnite mai multe principii
pedagogice privind respectarea particularităţilor individuale, accesibilitatea
cunoştinţelor, continuitatea învăţăturii.
Sfântul Grigorie de Nazianz consideră cultura un îndelung
proces de selecţie a ceea ce este bun şi folositor, reamintind că, între toate
bunurile pământeşti, pe primul loc stă educaţia – educaţia în înţelesul de
cultură.
Cultura, după Sfântul Grigorie de Nazianz, are un rol
purificator, care înalţă şi înnobilează, conduce pe drumul autoperfecţionării,
alimentând neîncetat setea pentru desăvârşire spirituală.
Teologul, ca om al Bisericii, trebuie să fie cunoscător
al culturii, dar, în acelaşi timp, să aibă o viaţă care vibrează cu normele
Sfintei Scripturi.
Cultura laică este considerată ca o sursă de comparare şi
exprimare a culturii teologice.
Secretul educaţiei creştine stă în strădania continuă de
a asigura instinctelor din om o funcţionare normală, spre binele lui şi al semenilor
lui, şi a nu le lăsa să devieze catastrofal în patimi.
Educaţia, prin urmare, este îndeosebi exerciţiul eroic al
voinţei, constă în efortul suprem de a păstra pe om la nivelul sublim al
purităţii şi simplităţii.
Sfântul Ioan Gură de Aur s-a născut la 347, în Antiohia,
ca fiu al unui militar. Rămas orfan de tată, este crescut de mama sa. Studiază
dreptul, filozofia şi retorica, şi îşi desfăşoară activitatea ca avocat. Se
retrage, însă, după ce cunoaşte o oarecare faimă, din cauza dezgustului faţă de
viciile omeneşti. În anul 369 trece la creştinism şi se dedică studierii
textelor biblice. În 374 se retrage timp de 4 ani în Munţii Antiohiei. În 386
este hirotonit preot, iar în 397 devine patriarh al Constantinopolului. A lăsat
o bogată operă alcătuită din: Omilii
asupra Sfintei Scripturi, Despre
pocăinţă, Despre preoţie, Despre slava deşartă şi despre educaţia
copiilor.
Concepţia Sfântului Ioan Gură de Aur despre finalitatea
educaţiei este expusă în lucrarea „Despre
slava deşartă şi despre educaţia copiilor“. Această operă constituie un adevărat tratat de pedagogie,
conţinând precepte de o modernitate ce ne impresionează.
Sfântul Ioan Hrisostom consideră educaţia o chestiune
capitală, din lipsa ei decurgând toate relele posibile. Un copil fără educaţie
este considerat potrivnicul tuturor, al lui Dumnezeu, al naturii, al legilor,
al vieţii sociale. A educa, ne sugerează Sfântul Ioan Gură de Aur, înseamnă a
purta grijă copiilor şi tinerilor în ceea ce priveşte curăţia sufletească şi
buna–cuviinţă, a-l creşte pe copil moral, om drept, a-l creşte în evlavie, a-i
modela inteligenţa, pe scurt, a te îngriji de mântuirea sufletului lui.
La acest proces educativ este părtaş atât învăţătorul,
cât şi ucenicul. Sfântul Ioan Gură de Aur cere dascălului ca demersul său
instructiv să fie însoţit de dragoste: „Înainte
de toate, dascălul adevărat trebuie să aibă dragoste“.
Finalitatea acestei relaţii ucenic - învăţător este
considerată benefică atât unuia cât şi celuilalt, Sfântul spunând: „Virtutea ucenicilor recomandă pe dascăl mai
mult decât orice scrisoare“.
Sfântul Ioan Gură de Aur îndeamnă, totodată, ca părinţii
să admită copiilor accesul la pregătirea pentru o anumită profesie, pe care să
o exercite fără rapacitate, şi să îndeplinească acele sarcini de care sunt
capabili, cu condiţia ca aceste ocupaţii să nu prilejuiască făptuirea unui
păcat.
Sfântul Ioan Gură de Aur recunoaşte că educaţia
simţurilor este de mare importanţă. Aceasta se poate realiza cu precădere prin
exemplul personal. Sfântul consideră că cea mai mare calitate a educatorului
este convergenţa dintre vorbă şi act: „nimic
nu este mai rău decât un dascăl filozof numai în cuvinte, iar nu şi în fapte“.
Educatorul trebuie să fie convins de ceea ce spune şi ceea ce face, căci altfel
nu ar putea să-i influenţeze în bine pe alţii. El trebuie să arate o cale
precisă de urmat: „A învăţa pe cineva e
lucru uşor, însă a-i arăta o cale oarecare, sau, mai bine zis, un mijloc sigur
prin care să se realizeze cu uşurinţă cele învăţate, aceasta este de admirat“.
Din punct de vedere creştin adevărata educaţie este aceea
care trece prin suflet şi duce la intelect, făcându-l pe cel ce o primeşte
să–şi păstreze puritatea sufletească şi să meargă pe calea sfinţeniei.
Există o strânsă legătură între copil şi sfânt, între
sufletul copilului şi sufletul sfântului. Sfântul este creştin desăvârșit dar,
în acelaşi timp, şi copil desăvârşit. Sfântul se salvează de maturizarea prin
păcat, de care este ispitit în lumea aceasta. Precum valurile mării macină pe
nesimţite ţărmul de piatră, tot astfel valurile vieţii nimicesc cu timpul
blocul de candoare al copilăriei.
Numai cine cunoaşte copilul înţelege cât de mult s-a
depărtat de puritatea cu care a venit pe lume şi simte ridicându-se din adâncul
fiinţei lui dorul de a redeveni copil. Acest dor, pe care îl caută cu atâta
insistenţă poeţii, e nostalgia după candoarea unui Rai dispărut. În mijlocul
acestui Rai sfinţii au trăit însă încă de aici.
Îngrămădirea obsedantă a elementelor intelectuale, duce
la rătăcirea spiritului, care poate lua drept adevăr ceea ce nu este în
realitate şi poate trece nepăsător pe lângă adevărul pe care îl caută.
Caracteristica semidoctului este aceea că nu-şi dă seama
de limitele ştiinţei omeneşti şi ia drept absolut ceea ce este fragmentar şi
relativ.
Numai ştiinţa ce Îl caută pe Dumnezeu are finalitate.
Când cunoşti pe Dumnezeu, toate lucrurile din această lume ţi se luminează prin
El. Când iubeşti pe Dumnezeu, toate lucrurile din lume ţi se vor părea bune de
iubit.
De aceea, conceptul de educaţie la Sfinţii Trei Ierarhi
este unul care are în vedere o pregătire intelectuală învăluită într-una
spirituală.
Truda educatorului adevărat nu este de a-i face pe copii
asemenea lui, ci să-i salveze pentru toată viaţa în simplitatea de spirit şi în
curăţia inimii.
Ceea ce urmăreşte educaţia creştină este realizarea unei
personalităţi religios-morale, trăirea în Hristos şi cultivarea dragostei
pentru Dumnezeu şi pentru oameni.
O generaţie nouă este o primăvară nouă. Şi ea este menită
sigur veştejirii, dacă dorim să o creştem după asemănarea modelelor abstracte,
impersonale şi intelectualiste propuse de o parte a culturii profane. Există un
singur mijloc de a o salva: când educaţia fundamental reformată va creşte
copilul după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu