În secolul al IV–lea, creştinismul
s-a răspândit în toate părţile Imperiului Roman. El avea anahoreţi şi
mănăstirile sale în deşerturi şi prin munţi, episcopi în toate oraşele şi chiar
în sate. În această perioadă toată puterea cultului sălăşluia în numărul
bisericilor episcopale, adică în numărul cetăţilor care aveau în fruntea lor un
episcop, înconjurat de preoţi şi diaconi. Adesea titlul de episcop se dădea
acolo unde dieceza nu exista încă, aceasta fiind o chezăşie a unei comunităţi
creştine viitoare.
Sinoadele dau mărturie despre numărul mare al arhiereilor ce existau în
acele vremuri.
Insulele numeroase răspândite pe Mediterana, cea mai mare parte foarte
înfloritoare, sub dominaţia romană, aveau tot atâtea biserici episcopale câte
oraşe.
Conducătorii acestor biserici luau parte la sinoadele din Orient şi
Occident şi mulţi lăsau urme nepieritoare. Unul dintre aceştia a fost şi
Sfântul Epifanie, episcop al Salaminei, metropola insulei Cipru. Această insulă
număra mai multe oraşe însemnate, având fiecare un episcop al său.
După cum insula oferă un adăpost călătorului rătăcit şi ameninţat de
vânturi şi valuri, astfel şi scrierile Sfântului Epifanie procură creştinului
ameninţat de vânturile şi valurile acestei lumi o ancoră puternică, ce nu poate
fi urnită spre erori doctrinare.
Scrierile sale, mai ales Panarionul şi Ancoratul, precum şi pietatea sa
neîntrecută, l-au făcut foarte renumit, încât vârtejul persecuţiilor ridicate
de uneltirile unor eretici nu l-au atins pe Sfântul Epifanie. Dacă persecutorii
au îndrăznit să se ia măsuri împotriva Sfântului Atanasie cel Mare sau a
Sfântului Ioan Gură de Aur, nimeni nu a îndrăznit să se apropie de numele şi
persoana Sfântului Epifanie.
Naşterea, educaţia
şi hirotonirea sa ca preot
Fericitul Ieronim, în cartea sa De
viris illustribus, scrisă în anul 392, spunea despre Sfântul Epifanie că
ajunsese la o vârstă foarte înaintată. Plecând de la această afirmaţie putem
considera că anul naşterii este 310.
Epifanie s-a născut într-un sat din Palestina, nu departe de Eleuteropolis
, din părinţi iudei. La vârsta de 16 ani, rămânând fără părinţi, el se
converteşte la creştinism şi îmbrăţişează viaţa monahală, având ca duhovnic şi
învăţător pe Ilarion, egumenul unei mănăstiri, care părăsise Alexandria pentru
a deveni discipolul Sfântului Antonie. Încă din tinereţe, Sfântul Epifanie se îndeletnici
sârguitor cu studiul Sfintei Scripturi; şi, pentru a afla mai bine înţelesul
cuvintelor dumnezeieşti, învaţă limbile ebraică, egipteană, siriană, greacă şi
latină.
Dragostea sa pentru pietate îl făcea să cerceteze adesea pe monahi. Din
convorbirea cu aceştia a învăţat foarte multe despre calea monahismului şi
duhovniciei. Virtuţile acestor monahi au fost imboldul care l-au determinat să
îmbrace schima monahală foarte de timpuriu.
Cu toate că a luat schima monahală în Palestina, Sfântul Epifanie a mers în
Egipt, ca, pe de o parte, să cunoască pe Sfântul Atanasie şi Tebaida, aceste
două minuni ale puterii creştine în acest secol; iar pe de alta, să trăiască o
vreme împreună cu monahii de prin pustiile acestei ţări. Ajuns după trei zile
în Alexandria, are nespusa mulţumire să audă aici vorbind pe Sfântul Atanasie,
stâlpul Ortodoxiei, care se întorsese abia de un an din exilurile sale. Apoi
porneşte spre Tebaida, unde caută mai mult pustnici, decât învăţaţi. De aici el
revine în oraşe, străbate celelalte locuri pustii şi rămâne şapte ani în
părţile Egiptului, care nu erau cercetate decât de păstori şi turme rătăcite.
Aici îl găseşte domnia împăratului Iulian Apostatul. Mulţumirea sa a fost
foarte mare când a văzut că, din nici o parte a imperiului, creştinismul nu a
ieşit mai întărit ca în Egipt şi aceasta datorită curajului cu care s-au opus
persecuţiilor locuitorii Alexandriei, în frunte cu Sfântul Atanasie.
Această perioadă este importantă şi în viaţa Sfântului Epifanie, căruia i
se alăturau un număr tot mai mare de fraţi.
Poporul repeta tot mai des
numele sfântului; episcopii din Egipt
vorbeau în adunările lor despre virtutea acestui „Apostol străin“ şi doreau
să-l aleagă episcop. Pentru Sfântul Epifanie, însă, aceasta a fost un îndemn ca
să se înapoieze în patria sa.
Din patria faraonilor, Sfântul Epifanie se întoarse în Palestina, unde nu
mai găsi pe fostul său duhovnic, Ilarion, care se retrăsese în pustiile
Egiptului. După ce se opri câtva timp în mănăstirea în care şi-a petrecut prima
parte a tinereţii sale, unde căpătase primele cunoştinţe despre viaţa
religioasă, a mers să revadă mănăstirea Ad, pe care o întemeiase el înainte de
călătoria sa în Egipt. Aceasta se afla în apropriere de locul naşterii sale. El
însuşi a fost superiorul acestei mănăstiri, iar, mai pe urmă, a fost sfinţit şi
ca preot de către Eutihie, episcopul Eleuteropolii. Eutihie s-a manifestat ca
partizan al Arienilor, în sinodul de la Seleucia, din anul 359; însă, pe la
finele anului 363, a subscris consubstanţialitatea
Fiului cu Tatăl, în sinodul de la Antiohia. Epifanie a fost hirotonit preot
de către Eutihie pe vremea când acesta
nu căzuse în erezie. Ieronim spune destul de lămurit că Eutichie profesa
adevărata credinţă, când sfinţi ca preot pe Sfântul Epifanie.
Retras în mănăstirea înfiinţată de el, Sfântul Epifanie a avut timpul
necesar să-şi îmbogăţească foarte mult cunoştinţele privitoare atât la dreapta
credinţă, cât şi la diferitele erezii şi păreri filozofice. În timpul acesta,
se crede că el a dat la iveală ereziile unui eretic, numit Petru, reuşind ca să
fie anatematizat de către episcopul Eleuteropolii. Acest eretic era un om în
vârstă, ducând o viaţă aspră şi retrasă; apoi, era darnic către cei săraci,
cărora le împărţea tot ce avea. Pietatea sa aparentă îi atrase o mulţime de
discipoli, care îl numeau părinte. Convingerile lui însă nu corespundeau cu
viaţa lui din afară. Molipsit de erezia arconticilor,
el nu primea Vechiul Testament şi profesa diferite greşeli comune gnosticilor .
Lupta Sfântului Epifanie şi studiul
său
asupra lucrărilor lui Origen.
Sfântul Epifanie este acuzat de
erezie.
Eusebiu de Vercelli, fiind exilat în Scytopole, în anul 355, Sfântul
Epifanie a mers acolo să-l viziteze, locuind împreună cu dânsul la un nobil,
care se numea Iosif şi era singurul care nu îmbrăţişa arianismul în acel oraş.
Acest nobil, care fusese iudeu, istorisi convertirea sa pe care Sfântul
Epifanie, pentru edificarea credincioşilor, a introdus-o în tratatul său contra
ereziilor.
Tot în acest timp, el a vizitat pe Paul şi Acaciu, superiorii a două
mănăstiri situate înspre Chalkida şi Berea, în deşertul Siriei. Aceşti doi
superiori de mănăstiri, influenţaţi puternic de prezenţa Sfântului Epifanie,
puseră la cale să-i întoarcă vizita. Fiind însă împiedicaţi în dorinţa lor de faptul
că unul dinte ei s-a îmbolnăvit, se adresară în scris Sfântului Epifanie, pe
care-l rugară, în numele tuturor monahilor de acolo, să le arate, într-o
scriere anume, doctrinele care otrăviseră Biserica până în timpul acela.
Sfântul Epifanie s-a grăbit să împlinească dorinţa lor, compunând marele său
tratat contra a 80 de erezii, întitulat Ancoratus.
Această lucrare a obligat pe Sfântul Epifanie la cercetări intense. El a
citit toate scrierile lui Origen, pe care le-a putut găsi, şi, dacă este să
luăm în considerare informaţia furnizată de
Rufin, el a citit până la şase mii din scrierile lui Origen. Scopul pe
care l-a urmărit prin studiu era să cunoască toate greşelile de care era
acuzat Origen şi de care el îl credea vinovat. Sfântul Epifanie a observat că
învăţătura acestuia a fost urmată de multe persoane care au făcut parte din
ierarhie . A fost învinovăţit el însuşi
că ar fi căzut în rătăcirea sectei antropomorfiştilor, care atribuiau lui
Dumnezeu forme omeneşti.
Sfântul Epifanie ca episcop al Salaminei.
Lupta sa contra ereziilor.
Sfântul Epifanie, în timpul în care a organizat mănăstirea sa din Palestina
, a ajuns foarte renumit . În anul 367 a fost scos din liniştea mănăstirii sale
de către episcopii insulei Cipru, pentru a fi pus pe scaunul episcopal din
Salamina, metropola acestei insule.
Sfântul Epifanie, ca episcop, a purtat o deosebită grijă pentru Biserica
sa, fără să dea uitării mănăstirea de la Elevteropole, unde mergea adesea.
Demnitatea de episcop nu a adus nici o schimbare în modul său de vieţuire.
El purtă şi de aici înainte haina de monah, observând regulile monahale, dând
mare importanţă practicării virtuţilor de căpetenie şi lăuntrice şi o mai mică importanţă vieţii externe.
Spre dovedirea acestei afirmaţii se istoriseşte că, într-una din zile,
Sfântul Epifanie, a invitat la dânsul pe Ilarion, care se retrăsese în insulă.
Scopul invitaţiei era acela de a discuta împreună, înainte ca moartea să-i
despartă unul de altul. Odată, fiind la masă, li se aduse mâncare din carne de
pasăre. Ilarion îşi ceru iertare că nu poate mânca, spunând că, de când poartă
haina monahală, el s-a abţinut de la mâncărurile de carne. Sfântul Epifanie a a
spus că nici el, de când poartă haină monahală, nu a suferit niciodată ca
cineva să se culce, având în inima sa mâhnire contra sa, precum şi el însuşi nu
s-a culcat niciodată supărat pe cineva. Ilarion i-a răspuns cu toată smerenia
monahului: „Părintele meu, regula pe care
o păstrezi este mult mai bună ca a mea“.
Sfântul Epifanie purta o deosebită grijă de eparhia sa, lucrând în deplină
colaborare şi înţelegere cu ceilalţi episcopi, de la care primea sprijin cu
bucurie, trecând peste litera moartă a legii. Sfântul Epifanie nu numai că rugă
pe episcopii Filon şi Teofrast să hirotonească preoţi pentru bisericile din
apropiere de ei, pe teritoriile din jurisdicţia sa; dar primea cu bucurie pe
preoţii, diaconii şi ipodiaconii, pe care alţi episcopi îi aşezau sau în eparhia
lor sau în a sa, fără să se plângă că ei i-ar fi călcat drepturile sale. Din
contră, binecuvânta blândeţea şi bunătatea acestor episcopi, care „iubeau mai puţin litera canoanelor decât
legea dragostei şi folosul Bisericii, pentru care canoanele au fost făcute“.
El se folosea de aceeaşi libertate, vestind Evanghelia în toate ţările şi
în toate limbile pe care le ştia. Considera că nu i-ar fi îngăduit să închidă
în marginile eparhiei sale sau ale provinciei talentul ce avea, de a vorbi
cinci limbi.
Iubirea sa pentru săraci era nemărginită. Respectul şi încrederea de care
se bucura Sfântul Epifanie în această privinţă a făcut pe mulţi bogaţi să aibă
inimi caritabile. Aceştia acordau tot spijinul sfântului, precum odinioară
creştinii apostolilor. Avutul lor în bani sau în moşii, dădea rod prin ajutorul
ce-l ofereau celorlalţi. Ei aveau dorinţa ca ajutorul ce-l dau să se împartă de
Sfântul Epifanie, deoarece sfântul îi ştia cel mai bine pe cei în nevoi.
Veneraţia pentru sfinţenia sa era universală. Chiar şi ereticii nu puteau
să nu-i poarte respect. La anul 371 Sfântul Epifanie a fost singurul episcop ce
nu a suferit exilul împăratului Valens,
în timpul prigoanei ariene.
Sfântul Epifanie a luptat cu mult zel împotriva ereziilor care se
răspândeau în vremea sa. El a rupt orice legătură cu Apolinarie, din momentul
în care acesta a căzut în erezie. Apoi a mers la Antiohia, pe la anul 376, în
scopul de a-l converti pe episcopul Vitalis, care căzuse în apolinarism . Căută
prin diferite mijloace să-i arate erezia în care căzuse şi să-l determine să se
împace cu Paulin, episcopul drept-credincios din Antiohia. Din nenorocire,
toate încercările lui nu au avut nici un rezultat faţă de Vitalis şi partizani
săi.
Tot în acest timp, Sfântul Epifanie a combătut două erezii cu totul opuse:
una numită a antidicomarianiţilor,
care negau fecioria perpetuă a Maicii Domnului şi susţineau că ea ar mai fi
avut şi alţi copii cu Sfântul Iosif; cealaltă, numită a coliridienilor, care o priveau pe Sfânta Feciară Maria ca o
divinitate.
Călătoriile
Sfântului Epifanie la Roma şi la Betleem.
Neînţelegerile sale cu Episcopul Ioan al Ierusalimului.
Cea dintâi împrejurare care l-a îndemnat pe Sfântul Epifanie să meargă în Iudeea, a fost schisma din Antiohia. Aici
erau doi episcopi, aleşi sub influenţa diferitelor partide, în numele aceleiaşi
credinţe. Aceştia îşi disputau scaunul episcopal, în vreme ce secta nouă a lui
Apolinarie, puternică în oraş, avea, de asemenea, episcopul său. Sfântul
Epifanie reuşeşte să împace cele două interese contrare şi să combată doctrina
lui Apolinarie, care nu recunoştea unirea naturii umane cu cea divină.
Pentru rezolvarea
schismei, Sfântul Epifanie, în anul 382, a mers la Roma. Scopul acestei
călătorii era de a lua parte la sinodul ce se convocase în acest oraş. Sinodul
avea ca punct central, pe ordinea de zi, stingerea schismei antiohiene.
Sfântul Epifanie a fost găzduit de Paula, o femeie din Roma, foarte
renumită prin virtuţile sale. Pe la sfârşitul iernii, timpul fiind bun pentru
navigat, Sfântul Epifanie s-a întors la Salamina.
Zelul mare al Sfântul Epifanie pentru Ortodoxie şi dorinţa de a combate
erorile lui Origen, îl făcură să călătorească din nou în Palestina, în anul
393, în scopul combaterii acolo a origenismului, care avea de partea sa pe Ioan,
episcopul Ierusalimului, şi pe cei doi episcopi apuseni ce sa aflau acolo.
Ajungând în Ierusalim, Sfântul Epifanie a fost primit cu multă bunăvoinţă de
Ioan, episcopul Ierusalimului. Sfântul Epifanie a început să predice contra
origenismului şi a susţinătorilor acestei erezii. A vrut să-l aibă de partea sa
şi pe Ioan, dar acesta a refuzat. Mai mult decât atât, vorbind într-una din
zile înaintea poporului adunat în biserică şi combătând erezia
antropomorfiştilor, Ioan a dat de înţeles poporului, prin privirea şi gesturile
sale, că Sfântul Epifanie ar profesa această erezie. Sfântul Epifanie,
înţelegând această acuzaţie, s-a retras
la Betleem. Aici a găsit pe Ieronim, care era preot şi superiorul unei
mănăstiri. Pe acesta îl îndemnă să se despartă
de împărtăşirea cu Ioan, episcopul Ierusalimului, pănă ce nu va dovedi
în public credinţa sa ortodoxă. Sfântul Epifanie a reuşit să atragă pe Ieronim
în partea sa.
Aici, în mănăstirea fericitului Ieronim, Sfântul Epifanie, văzând că Ioan
nu dovedeşte adevărata credinţă, hirotoni preot pe Paulinian, fratele
fericitului Ieronim. Această faptă a fost imputată Sfântului Epifanie de către
Ioan, într-o epistolă pe care i-a adresat–o şi în care se plângea că i-a fost
încălcată jurisdicţia.
Tot în această epistolă, Ioan se plângea Sfântului Epifanie că la serviciul
divin ar zice: „Doamne, fă pe Ioan să creadă adevărul“, acuzându-l astfel de
erezie.
Sfântul Epifanie răspunde printr-o mare epistolă, tradusă în latineşte de
Ieronim, în care justifică demersurile sale . Referitor la hirotonia lui
Paulinian, el răspunde: „Am putut să
hirotonisesc un monah care, în calitate de străin, nu trebuie să se socotească
din provincia ta. Frica de Dumnezeu m-a îndemnat să lucrez astfel, nu am avut
în vedere decât folosul Bisericii. Nu există deosebire la preoţie, dacă există
harul lui Iisus Hristos. Nu am dezaprobat nici asemenea hirotonii, care au fost
făcute în provincia mea, de ce dar te porţi cu atâta râvnă contra unei fapte al
cărei motiv a fost aşa de curat?“.
Paulinian a urmat pe Sfântul Epifanie la Salamina şi a rămas sub ascultarea
lui canomică.
La cea de-a doua învinuire, ce avea caracter personal, Sfântul Epifanie a
răspuns că în inima sa se roagă lui Dumnezeu ca să facă cunoscut lui Ioan
adevărul, dar la serviciul divin el nu a pronunţat cuvintele de care este
acuzat.
Sfântul Epifanie a mai dat lui Ioan şi alte sfaturi în această epistolă.
Ioan a răspuns la această epistolă a Sfântului Epifanie printr-o apologie
pe care a adresat-o lui Teofil, episcopul Alexandriei, dorind să-l atragă în
partea sa. Rezultatul nu a întârziat să apară. Teofil a acuzat pe Sfântul
Epifanie de erezie şi de de schismă.
Sinodul convocat de Sfântul
Epifanie
în Cipru şi călătoria sa la
Ierusalim
Marea râvnă a Sfântului Epifanie pentru Ortodoxie şi dorinţa lui de a combate erorile lui Origen
l-au făcut ca, în ultimii ani ai vieţii sale, să aibă o altă neînţelegere cu
Ioan, episcopul Constantinopolului. Aceasta a fost cauzată de uneltirile lui
Teofil, episcopul Alexandriei, care din origenist înfocat ajunse vrăjmaş
neîmpăcat al origenismului.
Acest episcop, care era de partea lui Ioan al Ierusalimului, se declară, în
cele din urmă, contra lui Origen, condamnă scrierile sale într-un sinod ţinut
la anul 399 şi ia măsuri disciplinare contra tuturor celor ce răspândeau
erorile origeniste. Astfel, scoate din mănăstire pe călugării din munţii
Nitriei, în număr de 300. Aceştia aveau în fruntea lor patru călugări: Amonius,
Dioscor, Eusebie şi Eutimie, numiţi cei patru „fraţi lungi“. Aceştia au plecat
la Constantinopol pentru a se plânge contra lui Teofil.
Deşi Teofil hirotonise pe Sfântul Ioan Gură de Aur, totuşi nu era amic al
acestuia, invidiind înalta poziţie pe care o avea Ioan Hrisostom.
Monahii au câştigat încrederea împărătesei Eudoxia, care a făcut pe împărat
să cheme pe Teofil la Constantinopol, spre a-i da socoteală înaintea unui
sinod, ce urma să fie prezidat de Ioan Hrisostom.
Teofil, crezând că această neplăcere i-a fost creată de Ioan, se supără
amarnic pe acesta. Dorind să-şi întărească poziţia sa, a atras de partea sa pe
Sfântul Epifanie, care era unul din episcopii cei mai stimaţi şi mai respectaţi
ai secolului său. Teofil, pentru a-şi atinge scopul, a trimis o scrisoare
Sfântului Epifanie în care îl acuza pe Sfântul Ioan Hrisostom de origenism.
Sfântul Epifanie, fiind un înfocat luptător contra erorilor doctrinare ale
lui Origen, a crezut cu mare uşurinţă afirmaţiile lui Teofil. Sfântul Epifanie
a întrunit, într-un sinod din anul 399 sau 401, pe episcopii din insulă.
Sinodul a interzis scrierile lui Origen, iar sinodalii au transmis această
hotărâre şi celorlalţi episcopi, între care şi celui de Constantinopol.
Sfântul Ioan Hrisostom nu a aprobat această hotărâre, ceea ce l-a
determinat pe Sfântul Epifanie să călătorească la Constantinopol, după sfatul
lui Teofil, pentru ca aici să aplice hotărârea luată în Cipru. Socrate,
istoricul bisericesc, spune că înainte de a intra în oraş, Sfântul Epifanie s-a
oprit în mahalaua Hebdon, şi, aici, a hirotonit un diacon pentru o biserică
care făcea parte din jurisdicţia Constantinopolului. Sfântul Ioan trece însă
peste acest amănunt şi îi face o primire frumoasă Sfântului Epifanie, trimiţând
înaintea sa tot clerul. Sfântul Epifanie însă nu a folosit acest prilej pentru
împăcare, ci a adunat în taină pe toţi episcopii care erau atunci în cetate şi
le-a arătat ceea ce hotărâse contra lui Origen. Câţiva din aceştia au aprobat,
prin semnătură, hotărârea sinodală. Alţii însă, au refuzat aceasta. Printre aceştia
a fost şi Teotim, Episcopul Scythiei, care a avut curajul să impute o asemenea
condamnare Sfântului Epifanie, zicându-i că nu poate săvârşi o asemenea faptă
pentru că ar necinsti memoria unui scriitor care a murit cu mult timp înainte.
Episcopul de Tomis nu a dezaprobat însă judecata predecesorilor. După aceea a
deschis o carte a lui Origen şi a citit din ea, în scopul de a demonstra că
învăţătura ce o conţinea era conformă cu cea a Bisericii. Apoi a vorbit în
aceşti termeni: „Cine necinsteşte aceste
cărţi, nu bagă de seamă că necinsteşte Sfânta Scriptură din care el şi-a extras
principiile“.
Ioan Hrisostom însă, şi după aceste întâmplări, l-a tratat pe Sfântul
Epifanie totdeauna cu respect şi-l invită să participe la Sfânta Liturghie şi
să locuiască la dânsul, însă pentru moment a ezitat să condamne scrierile lui
Origen. Ioan a cerut o amânare, până ce va cerceta cu atenţie problema.
Adversarii săi au pus însă la cale ca, în ziua când credincioşii vor fi adunaţi
toţi în Biserica Sfinţilor Apostoli, Sfântul Epifanie să intre în biserică şi
să rostească în public anatema contra scrierilor lui Origen şi contra acelora
care le apără. Sfântul Ioan, fiind înştiinţat despre aceasta, în ziua
următoare, în momentul când Sfântul Epifanie se pregătea să meargă la Biserică
spre a pune în aplicare planul, a trimis pe un diacon al său, pe numele său
Serapion, ca să spună Sfântului Epifanie că ceea ce face este contra legilor
bisericeşti şi că-l face responsabil de urmările acţiunilor sale, care ar putea
pune în pericol chiar viaţa sa. În urma
primirii mesajului, Sfântul Epifanie renunţă la planul făcut.
După toate acestea, Sfântul Epifanie, înţelegând câte patimi omeneşti se
pot amesteca cu zelul religios, pe care el îl avea din belşug, s-a depărtat de
adversarii lui Ioan Hrisostom.
Mâhnit în sufletul său, s-a hotărât să părăsească Constantinopolul, spre a
se întoarce în Cipru. A murit pe cale,
la anul 403, după 36 de ani de episcopat.
Consideraţii finale
Sfântul Epifanie a fost un luptător neînduplecat pentru apărarea dreptei
credinţe, asemenea oricărui ierarh din orice timp şi din orice loc.
Întreaga sa viaţă şi întreaga sa operă au fost puse în slujba Bisericii lui
Hristos. Sfântul a dus o luptă permanentă împotriva ereziilor, iar atunci când
au picat anumite suspiciuni asupra Sfântului Ioan Gură de Aur a mers personal
la Constantinopol, pentru a se informa asupra realităţii. Confruntarea dintre
cei doi mari sfinţi nu s-a soldat cu o schismă, aşa cum se întâmpla adesea în
epocă, ci cu întărirea dreptei credinţe. Credinţa s-a întărit pentru că nu era
vorba de o controversă doctrinară începută din interese profane, ci de un
dialog purtat între doi sfinţi, cu intenţii curate şi cu dragoste pentru
Biserica lui Hristos.
Sfântul Epifanie nu este un sfânt oarecare pentru români, deoarece el oferă
informaţii despre situaţia creştinismului în spaţiul evanghelizat de Sfântul
Apostol Andrei. După informaţiile Sfântului Epifanie, care face relatări despre
secta audienilor, existau în Dacia carpatică, în părţile de răsărit ale
Munteniei de astăzi şi în vestul Moldovei, episcopi ortodocşi şi mănăstiri
pentru populaţia autohtonă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu