Dumitru Ion Dincă
Fascinanta clipă a mărturisirii
dialoguri cu părintele Iulian Negoiță
Editura OMEGA
2018
Dumitru
Ion Dincă
Fascinanta clipă a marturisirii
Album omagial – 70 de ani, preot Iulian Negoiță
Editura OMEGA
2018
Bărbat impunător, care nu poate trece neobservat. Fața-i
zâmbitoare e, în același timp, iscoditoare căutând să rețină elementele de
detaliu indiferent de mediu.
Mulți îl acuză de autoritorism,
alții de obediență față de mai marii Domniei Sale. Dar dacă nu era preotul
Iulian Negoiță, omul care s-a bătut ca nimeni altul pentru toate așezările de
cult, începând cu simplele bisericuțe de lemn până la impresionanta Catedrală Arhiepiscopală, punându-și ”în cap”
autoritățile, dar și unii semeni, cine altul ar fi fost capabil de această
trudă năucitoare?
Pentru că nu
apuca să-și tragă sufletul după ce făcuse rost de hârtiile necesare apariției
revistei ”Îndrumătorul bisericesc” sau”Calendarului ortodox”, că era solicitat
să se facă luntre și punte pentru a duce mașini de ciment la cine știe ce
biserică din creierul munților sau să stabilească cu artiștii pictori ce aveau
de făcut la un alt important lăcaș de cult.
Firea
deschisă, bonomia, magnetismul pe care-l degajă, l-au ajutat să traverseze toate aceste etape
și să ne lase o zestre importantă, materială și spirituală. De altfel, și
dialogul pe care l-am purtat a decurs firesc, fără pusee de erudiție sau
diigresiuni în istoria religiilor.
Satul românesc, leagăn al civilizației creștine
- La noi, la Blăjani, părintele Macovei, tatăl
profesorului Ștefan Stănescu, despre care aminteam mai înainte, era foarte
blând. Ne chema în sfântul altar, ne istorisea din viețile sfinților și astfel ne
atrăgea spre biserică, fiind un model pentru noi.
La seminar era o atmosferă aparte. Se
punea accent mare pe bunul-simț, buna-cuviință, respectul pentru aproapele tău.
- Da, m-a și meditat, la muzică deoarece la seminar pe vremea aceea se intra
foarte greu. Erau doar 24 de locuri. Eparhia Buzăului avea și județele Vrancea
și Brăila. Buzăul avea repartizare 12 locuri, celelalte fiind alocate pentru
Episcopia Galațiului- care avea județele Galați, Constanța și Tulcea.
- Ați perceput
efectele plecări trupelor rusești în 1958 și cum?
- Suntem din aceeași generație. Am
terminat cu 7 clase, am prins 2 sau 3 ani sistemul sovietic de notare de la 1
la 5 și, ceea ce ni se părea nouă copiilor ciudat, am făcut rusă încă din clasa a IV-a.
La mine la Clondiru preda rusa un
refugiat basarabean , Dl. Paiuc, care era dascălul bisericii. Pe comuniști nu-i
interesa cine-i indoctrina. Important era să le bage copiilor în cap că numai
ei doreau pacea, ei erau cei mai curați.
- La seminar rusa era obiect
obligatoriu de examen. Dacă muzica, sau alte discipline erau vocaționale nu
erau impuse la examene, rusa îți putea bloca admiterea. Șansa noastră, a celor
din Blăjani, a fost învățătoarea Irina Milescu, care terminase și filologia. O doamnă extraordinară. La
admiterea la seminar am trecut cu brio proba de limba și literatura română. La
seminar, după scurt timp, s-a renunțat la limba rusă și, spre bucuria
noastră, am început să studiem franceza. Pentru noi a fost un pas imens înainte. Nu a și spiritualitatea rusă.
Este extraordinară. Eram doar marcați de evenimente istorice recente și vedeam
în limba rusă un dușman.
- Interesantă această traiectorie, această deschidere
să-i zicem.
Seminariștii, intelectuali din linia I
- I-am cunoscut
foarte bine. Vă redau o întâmplare. Înainte de a lua masa, la cantina
seminarului se spunea o rugăciune, iar la încheiere alta. Într-una din zile i-a
venit rândul lui Nicolae Jinga care, în loc de rugăciune, a recitat o poezie pe
care o scrisese în memoria mamei unui coleg care se prăpădise recent. Poezia
ne-a cutremurat pe toți. Un fior liric autentic, de un dramatism covârșitor. De
altfel a și făcut carieră literară. În schimb, celălalt coleg , Măcăilă, avea
mult umor. A făcut o boroboață simpatică profitând de bonomia și eleganța
părintelui profesor Vasile Sibiescu, un erudit școlit la Paris, un om de foarte
bună calitate. În ce a constat isprava colegului nostru. Eram în excursie și
părintele a observat că Măcăilă nu este tuns. Îi plăcea disciplina și a cerut
să oprească la o frizerie, trimițându-l să se tundă. Au trecut aproape 35 de
minute, dar colegul nostru nu mai apărea. Profesorul a coborât, s-a dus la
frizer și l-a întrebat cât costă, știind că elevul nu avea bani. Când i-a spus
că 15 lei profesorul a rămas înmărmurit. ”Da, părinte, nu vă mirați. Mi-a zis
să-l tund, dar să-l și spăl, să-i dau cu șampon, toate procedurile”
Revenind la lucrurile care fac obiectul dialogului nostru vreau să amintesc
că într-una din excursiile tematice, pe care le făceam periodic în Moldova,
Dobrogea, Transilvania , Oltenia, etc, ne-a primit părintele Epifanie, care era
director la Seminarul din Neamț. Condițiile noastre erau modeste, căci nu prea
aveam bani. Părintele Epifanie – mai târziu arhiepiscopul nostru -, ne-a dat un
coș enorm plin cu merinde pe care le-am consumat când am făcut un popas într-
o poieniță.
Erau frumoase și interesante aceste ieși
în țară, mai ales că înainte de plecare făceam o predocumentare, ne informam
despre locurile pe care urma să le vizităm. Am aflat foarte multe informații în
acest mod și am trăit experiențe pe care și astăzi le simt. Din aceste excursii
pe care le făceam vara, urma ca toamna, la începerea anului școlar, să
prezentăm o serie de referate ca să afle și colegii pe unde am fost, ceea ce ni
s-a părut mai interesant și mai plin de semnificații.
Eram
copii și ne bucuram, dar în același timp aflam foarte multe. Era o bucurie
nespusă atunci când mergeam împreună, iar atmosfera era destinsă. Fiindcă tot
m-ați provocat să vorbesc despre colegi. Îmi vine în minte tot un dialog dintre
părintele Sibiescu și Măcăilă. Treceam Siretu și colegul nostru spontan și plin
de poante, a exclamat: ” Vai, ce mare-i Dunărea!” la care profesorul nostru
Sibiescu a replicat: ”Pentru asta ar trebui să te dau jos din autobuz, pentru
că vorbești numai trăznăi.” ” Iertați-mă, a replicat tot el. M-am gândit la
colegi! Începuseră să adoarmă și am vrut să-i dezmeticesc.” Deci…am fost și
copii cândva, iar profesorii noștri, mulți școliți în occident, ceea ce nu prea
se întâmpla cu alte cadre didactice de liceu, se coborau la nivelul nostru
pentru a ne ajuta să evoluăm.
Minunații oameni care ne-au format
Patriarhul Iustinian Marina i-a ocrotit pe marii dascăli
și, implicit, pe noi
- Spuneți-mi, vă rog, ați absolvit seminarul
și ați urmat teologia. Exista atunci concurență la Facultatea de Teologie?
-Prezența
lui Iustinian Marina în fruntea Bisericii Ortodoxe, ca patriarh, i-a ajutat pe
clerici, ținând cont de legăturile lui cu Gheorghiu Dej? Se știe că după
evadarea din lagărul de la Târgu Jiu, Dej a fost ocrotit și ascuns de părintele
Iustinian Marina în altarul bisericii unde slujea. Nimeni nu avea voie să intre
în altar, așa că Dej a scăpat, dar i-a rămas recunoscător părintelui Marina.
- De două ori a
fost aici mâna Providenței. A avut cel puțin două calități importante. Prima a
fost cea de bun organizator, în vremuri în care totul se întorcea pe dos și se
reorganiza conform noii ideologii. Sub aspectul unei organizări coerente,
pragmatice, în vremuri complicate, alegerea lui Iustinan Marina a reprezentat o
soluție ideală. Marina fusese preot de
sat și învățător. Cunoștea foarte bine viața sătenilor, greutățile cu care se
confruntau. De asemenea, el cunoștea foarte bine viața preoțească de la tară. Ceea ce a făcut
Patriarhul Iustinian sub raportul reglementărilor interne este sănătos.
Înțelegea în ansamblu fenomenele, cunoștea realitățile de la firul ierbii și
avea dibăcie politică. A știut să lucreze în folosul real bisericii. Aproape
tot ceea ce a făcut din 1948 este valabil și astăzi. A fost cea mai practic și
mai benefic pentru toată Biserica
Ortodoxă.
A doua lui calitate, fundamentală, o constituie, păstrarea valorilor
preotului de țară, chiar dacă era capul Bisericii. Nu poza nici în filosof,
nici în mare cărturar, era un om care trăise la sat și care slujea oamenii
indiferent de poziția lor socială sau de avere. Politica lui decentă a făcut ca
prigoana împotriva preoților, a intelectualilor să fie mai blândă. Era un
diplomat înnăscut, un misionar care știa să conducă, știa ceea ce este
prioritar, era capabil de apropiere măsurată față de politic, atât cât era util
Bisericii. A fost denumit patriarhul roșu, însă nu avea scopuri politice
personale. Datorită lui mulți preoți, persecutați de regim, fie pentru
atitudinea lor anterioară față de noile mișcări politice, fie pentru a aderența
sinceră la Mișcarea Legionară, sau fie că au fost turnați pentru modul corect
în care își făceau misiunea, au avut de suferit. Poziția Patriarhului a
îmblânzit soarta unora și i-a scăpat pe alții. În anul 1959 a fost dat un decret 410 care
prevedea ca o parte dintre mănăstiri să se desființeze, iar personalul care era
sub 60 de ani să intre în producție la stat, în fabrici și uzine și să rămână în
mănăstiri numai cei care aveau studii teologice.
Patriarhul Iustinian i-a protejat pe cei care trebuia să
plece din mănăstiri, angajându-i pe unii la tipografia Patriarhiei, pe alții,
la fabrica de lumânări sau pe la atelierele de veșminte sau pe poziții administrative. Le-a dat un
semn de încredere. I-a ținut aproape. Nu
i-a lăsat să se depărteze de biserică. Când au venit vremurile mai limpezi
Iustinian Marina i-a readus , nu și-a bătut joc de ei.
Dincolo
de întâmplarea, oarecum anecdotică, cu Gheorghiu-Dej, preotul Iulian Negoiță
realizează, în viziunea mea, poate cea mai profundă și realistă figură a celui
care a fost Patriarhul Justinian Marina, una dintre personalitățile care au
marcat, prin ocrotirea clericilor și a familiilor acestora o etapă istorică
zbuciumată (n.a).
Exemplul cel mai concludent il
constituie preoții care, din diverse motive făcuseră pușcărie. Sunt multe
exemple. Chiar și la Blăjani era părintele Petre Palade în această situație,
erau mulți preoți foarte buni. Regimul acționa impulsiv și absurd. Oamenii au
suferit mult și fără rost. Era persecutată întreaga familie. Un regim
răzbunător, cu comportamente iraționale. Spre exemplu, un preot fost închis pe
motivul că trimisese familiei dascălului un sac de colaci. Dascălul era închis
și preotul a vrut să-i ajute familia muritoare de foame. Cineva la turnat.
Deci, a ajuns să fie închis și ce a urmat?! Soția părintelui, profesoară a fost
dată afară din post, iar, mai apoi au fost alungați și din casa parohială. Au
ajuns pe drumuri. Slavă Domnului, că au avut copii buni. Fiul, a fost șef de
promoție la seminar, Viorel Caloian, iar fiica a urmat o școală tehnică și s-au
descurcat. De ce oare toată drama acestei familii?! Pentru că noul regim dorea
casa parohială a preotului și așa înțelegeau să rezolve situația. O reclamații
și începea nenorocirea. Când s-a întors părintele din detenție casa din care
fuseseră zvârliți era transformată în sediu de CAP. Biserica a făcut însă ce
era mai important pentru preot, l-a reintegrat.
Jertfe pe altarul omeniei
- Sunt exemple și cazuri dureroase. Il aducem
în discuție și pe părintele Coman care, pentru că in 1946, construise o
biserică în cartierul CFR-iștilor din Oradea, a fost arestat și închis. Fiica
lui, admisă prima pe listă la Filologia din Cluj, a fost exclusă și trimisă sa
muncească zidăriță doi ani pe un șantier de construcții. Mare sprijin a avut în
acest timp din partea viitorului soț, scriitorul Romului Rusan, care îi ducea
zilnic mâncarea cu sufertașul pe șantier. E drept că și ceilalți muncitori
ocroteau o copilă de 18 ani!, deșteapă, cu bun simț, poetă, harnică și de un talent
și o frumusețe de neegalat, dar chinul l-a îndurat.
Pot spune că am fost apropiat profesional de Înaltpreasfințitul Antonie.
Dânsul m-a promovat secretar eparhial, practic șef al cancelariei și a
reprezentat o răscruce în cariera mea administrativă. Serios, bine organizat,
foarte punctual, cult, Preasfințitul Antonie, în cei doi ani cât a păstorit la
Buzău a fost un deschizător de drumuri. A inițiat proiecte importante, mai ales
culturale și întreținea relații cu intelectuali români și străini. Episcopia
era ca un minister al culturii și unul de externe la un loc. Pentru noi a fost
o perioadă de evoluție personală. Aveam tot sprijinul în această direcție și
era creat un mediu adecvat, select. A fost momentul de glorie culturală al
centrului episcopal de la Buzău în secolul XIX. Preasfințitul însuși scria și
publica mult. Avea un program administrativ clar, începea zilnic programul la
oră fixă și-l termina la fel. Restul timpului era dedicat întâlnirilor de
calitate și lecturii. Era un erudit, un bun predicator, care cerea și preoților
să aloce mai mult timp vieții culturale. Nu puteai citi cuvântările în fața
preasfinței sale că te lăsa fără foi…
Marii cărturari, apostoli noștri
- Fiecare perioadă a istoriei are meandrele ei pe
care, vrem nu vrem, trebuie să le acceptăm datorită factorilor coercitivi
deosebit de activi.
Spuneti-mi vă
rog ați terminat teologia și a-ți lucrat la un trust de șantier.
- E adevărat. Am
lucrat de când am terminat facultatea și încă mai lucrez. Am avut o perioadă în
care am lucrat la departamentul administrativ al unui șantier. După căsătorie am devenit preot și am fost repartizat la
parohia Beceni. Era o comună cu anumite particularități, însă am preferat-o,
chiar în detrimentul satului meu natal. Puteam merge acolo. Beceniul însă m-a
atras și m-a legat de oameni. Cutremurul din 1977 m-a prins acolo. Biserica a
fost grav avariată. Ne-am apucat rapid de treabă după dezastru și a fost prima
biserica refăcută din Eparhie din județ. Era un lăcaș de cult foarte frumos.
Întâmplarea face că femeia care pregătea prescuri la biserică era mama lui Ion Cârcei,
pe atunci prim secretar la județul Prahova. El mi-a dat imboldul: Consolideaz-o, dar neavând autorizație
motivează că trebuie să-i pui niște stâlpi ca să nu se dărâme peste oameni. Aveam
conștiința că este bine ce fac și nu m-am împotmolit în îndoieli. Am trecut
rapid la treabă, iar oamenii au avut iarăși un locaș așa cum se cuvine.
Am plecat totuși de acolo. Am avut un
prilej de nemulțumire creat tot de opacitatea celor car reprezentau vechiul
regim. Întâmplarea a făcut să-mi fie repartizat un apartament, dar după ce am
făcut curățenie, ni s-a spus că doar doamna poate să-l ocupe, pentru că este
economistă, eu nu, deoarece sunt
preot….. Atunci, părintele Cristișor de care am mai amintit, mi-a zis: ”Nu-i nimic.
Tu ai activitate, ești cunoscut în eparhie și la Buzău, așa că nu mai sta pe
gânduri, vino să dai concursul. Așa am făcut. A fost un moment fericit, al
reușitei, dar și unul trist, ca orice despărțire. Sătenii nu voiau să mă lase
să plec. După cutremur consolidasem, cum
am mai spus, biserica, refăcusem pictura, mă respectau, zic eu , pentru ceea ce
lucrasem împreună. Dar chestiunea cu apartamentul a fost decisivă. Era vorba și
despre copii. Nu puteam umbla cu sacul în spate…
Vremurile reașază oamenii – nu
știu dacă poate fi vorba de schimbare. Doar cei adevărați, cu miez bun rezistă.
Ticăloșii și leprele au continuat și continuă să viermuiască. Și privind în
timp, de la altitudinea vârstei, realizez că dacă m-aș fi oprit în fața
piedicilor puse de tot felul de potentați ai momentului nu făceam nimic, nici
la Beceni și nici mai târziu. Numele meu este legat de soarta bisericii din
Beceni și pentru că mi-am dorit să o readuc la starea normală, fără să mă
deznădăjduiască atitudinile unora, chiar dacă în ierarhia momentului erau bine
poziționați.
Arhiepiscopia, marea mea casa de suflet!
- Asupra parcursului dumneavoastră profesional
m-am documentat și am informații vechi, de pe vremea când lucram ca jurnalist
la Buzău și aveam întrevederi cu Preasfințitul Antim. Sunteți cunoscut ca fiind
omul cu banii, omul care știe să aducă bani și să lase în urmă ceva, dar și ca
un mare diplomat, care ați așezat mereu pe făgaș relații din interior dar și din
interior, chiar și cu presa. Știu, însă, că cel puțin până în 1990 v-ați ocupat
și partea culturală – fără să aveți în fișa postului, cum se spune. Numele
dumneavoastră apare în caseta tehnică a unor cărți foarte bune și este legat și
de proaspătul ”Îndrumătorul bisericesc”, periodic pe care ați primit nobila
sarcină de a-l edita în primii nouă, zece ani de la apariție. Știu că era greu,
aprobările se obțineau dificil, erau cote de hârtie, era cenzura…era greu,
dovadă că multă vreme la Buzău nu mai apăruse un periodic și nici alte lucrări
de multă vreme. Editura Episcopiei practic nu exista. Vă mai amintiți cu s-au
petrecut lucrurile?
Colaborarea cu Preasfinția Sa pentru mine a fost o școală a eleganței și
absorbție a spiritului anglo-saxon. Era omul care nu întârzia niciodată, nici
cu ceea ce era de publicat. De asemenea, a fost o școală perioada în care m-am
ocupat de aparițiile editoriale ale Episcopiei. Consilier cultural era
altcineva, dar sarcina aceasta mi-a dat-o Înaltul Antonie, atunci când m-a luat
de serviciul personal unde lucrasem în vremea Preasfințitului Antim și mi-a dat
în sarcină Cancelaria Eparhială. Preasfințitul Epifanie a continuat colaborarea
în această formulă până în 1990 când a venit la Episcopie Părintele Costică
Panaite și a trecut Editura într-o etapă nouă, foarte prolifică. Dar mă
obișnuisem sarcinile culturale, învățasem să fac și tehnoredactare – am făcut-o
chiar și pentru revista Seminarului Teologic Muguri, în 1990, când și-a reluat
activitatea – îmi creasem relații pentru aducerea de resurse și aveam o muncă
frumoasă, cu oameni valoroși. Colaboram cu mai toți profesorii universitari, cu
personalități culturale precum părintele Anania…Are părintele cel puțin două
texte, apărute în exclusivitate, cum am spune astăzi, greu de egalat de
oricine. Între Logos și Luceafăr este
un studiu care ar trebuie să fie cuprins în bibliografia școlară, sau cel puțin
trecut în lecturile suplimentare pentru elevii de la seminar, sau predica la
duminica Fiului risipitor, o analiză sinceră a condiției noastre umane divizate
între statornicie și dorul de ducă, ce nu ar trebui să lipsească de la examenul
de capacitate preoțească. În fine, sunt multe de povestit. M-ați răscolit și
bine mi-ați făcut. A fost o perioadă frumoasă și am conștiința că mi-am făcut
datoria. Deși poate nu ar trebui am sentimentul mândriei că am contribuit la
publicarea unor autori de referință pentru planul nostru misionar, precum
părintele Cocora, Slevoacă. Colecția muzicală a părintelui Radu Antofie este o
raritate. A muncit mult să o scoată – părintele era un autodidact, care, spre
exemplu, la vârsta de 40 de ani se apucase să învețe spaniolă -, și noi am
muncit. Am scos-o, după încercări mari și după realizarea unei tehnoredactări
care nu beneficia de tehnica de astăzi, iar în domeniul muzical de realiza
greu, chiar înainte să treacă la cel veșnice. A fost înmormântat cu ea pe
piept…La toate acestea se mai adaugă și lucrările Preasfintitului Epifanie. Era
pasionat de istorie dar avea și un alt obiectiv. Voia să conserve patrimoniul
bisericesc și pentru aceasta căuta argumente istorice. De aceea au apărut la
Buzău lucrarea sa despre ctitoriile voievodale, istoricele mănăstirilor,
istoricul Seminarului, etc.
-
Anterior ați
lucrat și cu Preasfințitul Antim? Eu l-am cunoscut de pe vremea când lucram la
Viața Buzăului, iar redacția era vecină cu Episcopia. Ba chiar era ridicată pe
un terne al Episcopiei. Erau înainte acolo niște vișini foarte frumoși. În
acest context de vecinătate l-am cunoscut pe Preasfințitul Antim și mi s-a
părut o fire blândă.
-
Da, l-ați perceput corect. Era un om înțelept. Iubea
preoții. Fusese și Preasfinția Sa preot la Brăila, fusese profesor, era doctor
în teologie, era un om tare așezat. Pe mine m-a hirotonit preot și l-am perceput
asemenea dumneavoastră. Când am început să lucrez la Episcopie avea bine peste 80
de ani, dar era încă destul de activ.
Cultura, o prioritate absolută
- Episcopia a fost un reper. Aici există una
dintre cele 5 tipografii din țară. La Buzău a tipărit Mitrofan, Dionisie
Romano, personalități care au marcat evoluția culturii românești. De remarcat
și faptul că toți oameni de cultură, la trecerea prin Buzău se opreau la
Episcopie, vizitau muzeul, cercetau fondul de carte
rară. E cazul profesoarei universitare
Zoe Dumitrescu Bușulenga, Valeriu Râpeanu, Andrei Pleșu etc. În curând muzeul
Episcopal va fi restaurat și redat curcuitului public. Am venit aici cu
academicianul Virgil Cândea, cu nașul meu Victor Frunză, care a scris ” Istoria
Stalinismului în România”, nu poate fi lăsat la o parte numele marelui cărturar
Gabriel Cocora.
- Da, aveți
dreptate. Nu poți vorbi despre istoria Buzăului fără a-l consulta pe Gabriel
Cocora.
Adevărații intelectuali ne-au sprijinit enorm
- Știți că fostul redactor șef de la ziarul de
partid ” Viața Buzăului”, Lazăr Băciucu, îl publica pe Cocora în paginile
ziarului sub pseudonimul Gavril Fulgeriș? Deci au fost și o serie de oameni de
mare curaj, care și-au asumat riscuri enorme.
-
Dar în 1990,
dacă îmi aduc bine aminte au fost câteva mișcări, ușor revoluționare și pe la
Episcopie, nu v-au afectat?
-
Așa este. Era schimbare de epocă și evident, în vremuri
tulburi oamenii devin agitați. Nu erau toți mulțumiți și nu au făcut altceva
decât să se manifeste în tot cu evenimentele naționale.
-
Și nu au fost
consecințe imediate?
-
Ba da, cel puțin la nivel de personal. Preasfințitul
Epifanie a preluat echipa lăsată de Înaltul Antonie. A mers pe principiul
continuității. Nu a dorit să facă experimente. A păstrat formula – de altfel
foarte redusă, compusă din vicar administrativ, doi consilieri și secretar
eparhial – a renunțat și la secretarul personal, post ocupat de talentatul
Gabriel Sibiescu. După 1990 preoții au
cerut schimbarea echipei invocând anumite abuzuri. Eu am fost singurul care a
rămas. Am avut o relație frumoasă cu preoții, o relație colegială. Și eu sunt
preot. Am fost preot de țară și așa am știut eu să mă port. Pe de altă parte eram
deja consilier economic, iar blocarea activității economice ducea la lipsa
banilor și pentru centrul eparhial, dar și pentru parohii. Am vrut și eu să
renunț împreună cu ceilalți colegi de cancelarie, însă am fost rugat să rămân
de către preoții care au inițiat răzmerița. Evident, și preasfințitul a fost de
acord. Apăruseră deja disfuncții pe la fabrica de lumânări și în sectorul de
care mă ocupam din 1988. Am rămas, și privind în urmă, cred că nu au făcut rău
nici cei care au dorit să rămân și nici eu că am continuat.
-
Deci, practic,
nu ați avut întreruperi în activitate ? Nu-mi mai aminteam…Evenimentele erau
tumultoase atunci. Toată lumea dorea dreptate și avea stări de revoltă
-
Da. Era o stare de dezinhibiție totală. Era o eliberare
de tensiunea socială acumulată în câteva decenii. Atunci, la cererea preoților
s-a schimbat echipa de la Centru. Doar părintele Popescu a mai revenit – fusese
inspector eparhial, iar anterior secretar eparhial, în vremea Preasfințitului
Antim – pe postul de consilier juridico-canonic. Avea studii de drept și a fost
readus la Centru după ce a câștigat procesul de redobândire a spațiului unde
funcționează cooperația. Era o speță tergiversată și doar printr-o intervenție
energică s-a restituit clădirea. Părintele Popescu a fost un consilier bătăios
și un om cinstit. A avut succese notabile în redobândirea proprietăților
bisericii, deci, întoarcerea sa a fost un câștig.
-
O întrebare care
totuși nu aș vrea să deranjeze…este adevărat că Înaltul Epifanie a murit în
Vrancea, aproape de locul unde a avut un diferend cu preoții… cel puțin așa se
vorbește…nu vă cer să-mi răspundeți, așa cum nu vă pretind să răspundeți dacă
de făceau rapoarte către instituțiile statului în vremea episcopului Antonie,
că așa am citit prin presă.
-
Nu! Nu mă deranjează! Nu cred că ne mai pot supăra
întrebările sau să luam în nume personal așa ceva. Nimeni nu poate nega că în
anii 90 au fost anumite revolte, mai ales în Vrancea. Dar restul este
speculație. Preasfințitul Epifanie spunea mereu că vrea să treacă la Domnul
după sfânta liturghie, îmbrăcat în veșminte, fără să supere pe nimeni. Și așa
s-a întâmplat. A murit în ziua de Sfântul Ioan Botezătorul. După o slujbă
arhierească oficiată la biserica din Poștă, din Buzău, a plecat în Vrancea.
Fiul meu îl însoțise la slujbă și chiar îmi povestea că a fost în formă foarte
bună și arăta foarte, foarte bine. Atunci a sunat telefonul si am fost anunțat
că a ajuns la spital și se încearcă resuscitarea…
-
A fost o veste
surprinzătoare pentru toți…
-
Probabil, dacă s-ar fi îngrijit mai mult, ar mai fi
trăit. Avea de ceva ani probleme de medicale dar muncea mult. Hai să facem, era
vorba dânsului, și, de multe ori telefonul îmi sunat la orele cinci dimineața.
Dar dacă se întâmpla ceva, ardea o biserică, era afectată de ceva o mănăstire
sau își propunea să o refacă se muta acolo cartierul general și contribuiam
toți cei din administrație ca totul se meargă repede și fără prea mari costuri.
-
Aș vrea să
revenim mai târziu la aceste aspecte, mai insist în legătură cu Preasfințitul
Antonie? Cu vremurile de până în 90 pe care le-ați trăit din plin și într-o
poziție importantă, mai ales că de Episcopia Buzăului ținea și Brăila, nu doar
Vrancea?
-
Biserica nu are nimic de ascuns. Așa cum spuneam,
Episcopia Buzăului era des vizitată de delegații din străinătate, mai ales în
vremea Înaltului Antonie. Ambii ierarhi cu care am lucrat au reprezentat
Biserica în diferite delegații. Despre ambii sau scris vrute și nevrute. La
Buzău era un domn Pruteanu, care mai trăiește și astăzi, reprezentat al
statului, care trebuia să ne monitorizeze activitatea. Nu era o muncă ușoară,
mai ales în vremea Înaltului Epifanie, deoarece îl punea mai mereu în
dificultate. În rest, ce credeți că putea stârni interesul securității,
dicțiile despre dogma Sfintei Treimi sau despre mariologie?! Asemenea dialoguri
se purtau…și apoi cei din afară cunoșteau foarte bine ceea ce se întâmpla.
Chiar dacă era nevoie de diplomație și atenție în abordarea subiectelor, pentru
a nu interfera cu politicul oamenii bisericii își asumau o oarecare libertate
și nu erau politruci, care nu făceau altceva decât să facă pe plac sistemului.
Cred că dincolo de aceste curiozități firești sau întrebări malițioase ar
trebui republicată opera Înalpreafințitului Antonie Plămădeală, un mare teolog,
cu lucrări ample de spiritualitate autentică și un foarte elocvent predicator.
Cartea de predici Tâlcuri vechi la texte
noi am văzut ca a mai fost republicată, dar celelalte lucrări, inclusiv de
cultură și istorie românească nu. Eu le am pe toate, unele cu autograf și țin
foarte mult la ele. Părintele Anania, cu care am lucrat de pe vremea când
locuia lângă Cișmigiu și-l vizitam, beneficiază de o mai bună reeditare și este
minunat. Din păcate, memoria literară, teologică și chiar literară a Înaltului
Plămădeală mai așteaptă să fie redescoperită. Chiar și romanul Trei ceasuri în Iad este valoros, deși
Înaltpreasfințitul nu este romancier prin preocupare. Despre biblioteca
dânsului ar putea să se scrie mai mult, chiar și o lucrare de licență ar fi
bine-venită. Se înscrie în categoria marilor bibliofili. Ar fi multe de spus….
-
Ca ziarist, nu pot
să spun că mă satisface răspunsul. Nu degeaba s-a vorbit despre dumneavoastră
că sunteți bun diplomat și un om măsurat la vorbă, pe care te poți bizui, dar
sigur, nu asemenea chestiuni fac obiectul întâlnirii noastre, ci dorința de a
surprinde prin ochii dumneavoastră istoria recentă de la Buzău. Sunteți,
probabil, personalitatea bisericească cu cea mai lungă carieră administrativă
și m-am gândit că știți multe și ar fi păcat să nu rămână scrisă. V-ați gândit
să vă scrieți memoriile
-
Nu. Am multe
amintiri frumoase, am cunoscut mulți oameni valoroși, dar sunt obișnuit cu un
ritm de muncă alert și pentru moment nici timp nu aș avea și nici nu simt un
asemenea imbold. Dialogul acesta îl port cu plăcere pentru că vă cunosc ca om
și, cel puțin de când colaborăm pe partea livrească vă știu activitatea.
-
Vorbeați despre
ritmul vieții și despre muncă. A fost greu să vă ocupați de activitatea
economică a unei instituții întinse pe trei județe
-
După trecerea Brăilei la Episcopia Dunării de Jos au
rămas doar două. Greu sau ușor nu știu dacă a fost dar mi-a plăcut. Au fost și
multe provocări și o perioadă în care a trebuit să recuperăm proprietățile
bisericii, iar părintele Popescu a fost un om extrem, extrem de bătăios și să
coordonăm construirea de noi locașuri de cult. Nu s-a construit niciodată atât
de mult și în mai toate locurile și bine. Sunt lucrări care menționează numărul
de biserici construite, reparate, repictate. Înaltpreasfințitul Epifanie a
lăsat o situație foarte bună la moartea sa, așa cum chiar Preafericitul Daniel,
în perioada în care a asigurat interimatul la Buzău, până la alegerea și
instalarea Înalpreasfințitului Ciprian, afirma. S-a muncit mult și cu folos.
Este greu să redau acum cât și cum s-a făcut, dar s-a făcut temeinic, s-a
lucrat cu specialiști și cu multă dăruire. Înaltul Epifanie era foarte
preocupat de tot ce ridica nou și își dedica timp vizitării acestor obiective,
iar noi, consilierii, mai ales eu care mă ocupam și și cu pictura bisericească
eram mai tot timpul pe teren. Ținea mult să mergi la fața locului și bine
făcea. Nu aveai voi să nu știi ce se face, unde se face, cum se face. Nimic nu
era lăsat la întâmplare. Îmi amintesc că, deși nu schimba niciodată
colaboratorii, a înlocuit un protopop doar pentru că i-a cerut să-l ducă la o
parohie care avea biserică în construcție și a încurcat drumul. A tras
concluzia că protopopul făcea rapoartele din birou și …Sunt multe, multe de
povestit. Avea ritm și-l impunea. Uneori intram și în conflict cu dânsul, iar
în vremea când se desfășurau lucrările la noua catedrală am vizitat puțin și
Spitalul Județean, din cauza unui puseu de tensiune. Voia ca totul să meargă
repede. La un moment dat m-a chemat și mi-a cerut ca lucrările noii catedrale
să fie făcute de mai multe echipe. Deja se lucra intens, însă tehnic nu se
putea mai mult. Sub presiune, am făcut o gafă pe care a luat-o ca o glumă bună
spunându-i: Preasfințite o femeie naște
un copil în nouă luni, dar nouă femeii nu pot face un copil într-o lună…A
râs și a înțeles. În fapt știa că nu se poate mai mult, dar așa îi era felul.
Era harnic și foarte prezent în tot și în toate. Nu-i scăpa nimic. Se aprindea
uneori, mai ales că avea o capacitate extraordinară de a citi oamenii, dar
niciodată nu purta ranchiună.
-
Dacă vă suna la
5 dimineața nu prea aveați viață personală. Nu prea aveați timp de familie.
-
Așa este. Viața mea a fost lăsată acolo. Dar a fost
frumos. Să știți că ora 5 era doar mai frecventă, erau și alte ore la care
discutam, ne întâlneam sau chiar plecam pe teren. S-a întâmplat ca într-o noapte
să ia foc o biserică de lemn în Vrancea, pe lângă Panciu. IPS Epifanie m-a
sunat în miezul nopții întrebându-mă ce știu despre acest eveniment. Un
polițist întocmise procesul verbal din care reieșea că toată vina o purta
preotul, căruia intenționa să-i facă și dosar penal. În fond ce se întâmplase! Un cetățean dăduse foc la
gunoaie, iar un vârtej, iscat din senin, a dus un ghem de foc peste 2-3 case,
aprinzându-le. Practic, tot satul Repedea a ars, inclusiv bisericuța din lemn.
Preotul, de-o sinceritate dezarmantă, a declarat polițistului că nu a avut
stingătoare, nimic contra incendiilor. Am intervenit și l-am luat un pic mai
tare pe polițist. Dacă ar fi avut, ce ai fi scris, făcea ceva ? A și refăcut
procesul verbal, scoțându-l din culpă pe preotul naiv. Tot un incendiu s-a produs și în apropiere de
Soveja, unde a ars un sat întreg pentru că toți oameni aveau depozitat fân și
nutreț. Am văzut oile care fugiseră, dar erau carbonizate la fel ca în desenele
animate.
- Fiindcă vorbeați de familie, v-ar
plăcea să ne vorbiți câte ceva despre familia dumneavoastră?
În ultimii aproape 30 de ani am avut două familii. Familia Sfântul Andrei
și familia personală. Spun familia Sfântul Andrei pentru că acolo mi-am asumat
să fac ceea ce se vede, adică o biserică cu demisol și etaj, un centru social,
un centru de pompe funebre, un cimitir și…o familie. Lucrând cu fiul meu Paul,
care este tot preot și care, după finalizarea stagiului în mediul rural, la
Gherăseni, am fost și suntem în familie. Așa am mai recuperat din timpul pe
care nu l-am avut. Paul a susținut concurs pentru această parohie, tocmai
pentru a ne sprijini și a lucra împreună. Fiind doctor în teologie ar fi putut
că meargă oriunde în altă parte, mai ales că la o parohie cu biserică în
construcție viața nu este chiar roz. Pe de altă parte eu îl însoțeam des pe
Înaltpreasfințitul, aproape duminică de duminică. Avea un stil administrativ
clar. Voia ca cine răspunde de o chestiune să-l însoțească și cum cele mai
multe erau problemele economice mergeam foarte des la slujbe arhierești. Nu a
rămas biserică în care Preasfințitul să nu fi slujit, indiferent de loc și
vreme. Că era ger de crăpau pietrele sau căldură toridă mergeam acolo. Nu s-a
plâns niciodată de sănătate când era vorba de slujbele planificate. Oamenii
făceau eforturi și munca lor trebuia respectată. Așadar, după cum vedeți tot în
afara familiilor de care vorbea am ajuns…
Văd, dar haideți
să ne întoarcem la Biserica Sfântul Andrei. Ați schimbat fața unui cartier și
implicit a Buzăului. Ați demonstrat că se poate și că nu ați dat doar îndrumări
altora, ci că sunteți capabil să faceți cu mana dumneavoastră. Sunteți foarte
iubit de oameni pentru asta.
- Iubit sau mai
puțin iubit am făcut ce trebuia făcut. Începuturile au fost grele. Oamenii s-au
manifestat dur atunci când am veni să preiau amplasamentul. Eram preot la
Gârlași, în Buzău. Nu eram motivat de un transfer să mă ocup de ridicare
acestei biserici. Dar nu dorea nimeni și în acest context Preasfințitul mi-a
cerut să mă ocup. Nu m-am gândit că poate să fie atât de greu. Au fost
contestări dure, încurcături și blocaje administrative, am fost admonestat, s-a
aruncat cu apă fiartă de la balcon. Unii nu voiau biserică, fie că îi
deranjează clopotul, fie că le trece mortul pe sub balcon. De aceea, am și organizat
într-o clădire care fusese magazin sau cârciumă o mică capelă, iar apoi am
ridicat actuala capelă, care acum este în curs de finalizare.
- Îmi amintesc
că a fost o mică revoltă acolo, au fost plângeri, sesizări, chiar și la
cimitir, când ați luat ternul au fost probleme din câte știu de la colegii mei
din presă.
- Da, până la
constituirea familiei de care vă vorbeam a fost greu. Preasfințitul îmi oferise
posibilitatea să slujesc la catedrală sau să preiau bisericuța Sfânta Filofteia
din Crâng. Am realizat că fără să încep să slujesc în mijlocul oamenilor, să
crez o comunitate parohială nu pot face nimic. De aceea, am comandat, din forte
puținele resurse pe care le aveam, căci primii donatori au fost Preasfințitul
și eu și câteva cunoștințe, să aduc o baracă de șantier în care am slujit. Era
inedit ce se întâmpla, dar destul de inconfortabil. Fiul meu a scris monografia
Bisericii noastre. Este publicată într-un număr din Glasul Adevărului, revista
Arhiepiscopiei. Sunt acolo mai multe amănunte legate de prima biserică
construită în orașul Buzău, după câteva decenii. Ultima fusese Cuvioasa
Parascheva ridicată de părintele Frăsineanu, un mare luptător.
- Momentul
inaugurării a fost un mare eveniment. Presa a reflecta amplu atunci și ați
uimit prin faptul că ați atras mii de oameni la acea ceremonie, mai mulți decât
am văzut în orice altă ocazie.
-Oamenii vin,
caută, se roagă și ajută. Ne-au ajutat mulți și împreună am făcut diferența. Am
marcat timpul prin care am trecut împreună. Slavă Domnului pentru toate! Oricât
am povesti noi despre etapele construcției, despre planuri și realizări, despre
sprijinirea învățământului și faptul că școala gimnazială din cartierul Micro
XIV a adoptat numele bisericii, și că nu a fost departe ca însuși cartierul să
de denumească Sfântul Andrei – căi oamenii au cerut -, rămâne să judece alții
dacă am făcut suficient, dacă am lucrat eficient și dacă am fost capabili să
schimbăm ceva pe unde am trecut. Și la parohia Gârlași –o zonă autentică a
orașului, unică – am lăsat în urmă realizări, dar, aici la Micro XIV am depus
cea mai mare energie și sun legat profund de tot ce este acolo. Nu-mi aparține
mie ci comunității, dar asemenea unui părinte iți urmărești copii în timp,
chiar și atunci când nu mai ești legat direct de ei, cum sunt eu acum, de când
slujesc ca pensionar și nu mai am atribuții administrative.
- Vorbeați despre copii și totuși nu
vorbiți. Fiul dumneavoastră este un bun cărturar, de anul acesta este membru al
Uniunii Scriitorilor din România, ați fost cam sărac în cuvinte…
Eu am doi copii. Filimona este arhitect în București și îmi place să cred
că am influențat-o în alegerea profesiei. Am lucrat cu mari arhitecți la
restaurarea bisericilor din Eparhie. De la profesorul Cișmigiu, la Mircea
Crișean, chiar Carmen Magazin, și alții. Mi-a plăcut munca lor și cred că fiica
mea a ales o cale profesională în urma căreia va rămâne ceva. Deja are
realizări frumoase. Fiul îl știți și îi cunoașteți activitate. Este o
binecuvântare să fii coleg de serviciu cu fiul tău. Are multă inițiativă. Eu și
soția mea suntem mândrii de copii noștri, dar nu obișnuim să-i lăudăm. Îmi
amintesc că atunci când eram mai tineri și ne vizitam prietenii fiecare își
lăuda copii cu realizările lor. Eu nu. Nu o fac nici acum. Să fie sănătoși și
omenoși și mă rog Domnului să-i aibă în pază!
- Vorbeați despre muncă și importanța
ei. Sunteți pensionar înțeleg. De când? Deși am pornit dialogul de la
întâlnirile pe care le aveam aici, la editură, nu știam că sunteți pensionar,
fiindcă veniți mereu de la Biserică, după slujba de dimineață? V-ați pensionat
la 65 de ani, exisă și în domeniul dumneavoastră limită de vârstă?
- Nu, nu m-am
pensionat la 65 de ani. Am lucrat la centrul eparhial până aproape de 65 de
ani. Cam o lună mai lipsea. Nu mai funcționez în ștatele bisericii de vârsta de
67 de ani. Totuși, am considerat că am o experiență administrativă bogată și
destulă energie așa încât mai pot continua. Așa că, prima zi de pensie a fost
și prima zi de lucru aici. Au trecut deja trei ani și cred că am început să
înțeleg mai bine ce înseamnă să conduci o activitate privată. Nu este simplu
deloc. La Episcopie, când aveai de făcut ceva te bazai pe sprijinul oamenilor
și mai ales al preoților – și credeți-mă că avem preoți foarte buni în Buzău și
Vrancea -, aici trebuie să produci, să dai salarii să nu pierzi angajați buni
sau clienți fideli. Dar cred că am făcut lucruri bune și se văd, inclusiv prin
investiția în tehnologie. Deci, merg înainte și cât voi fi fizic capabil voi
munci. E un mediu bun, vin mulți scriitori, mulți oameni valoroși și nevoia de
a fi în contact cu realitatea te ține viu și în formă.
- Aminteați la un moment dat despre
starea de sănătate. Ați avut probleme medicale. Spuneați că ați vizitat
Spitalul Județean în vremea în care vă ocupați de construcția Catedralei, iar
acum câțiva ani toate ziarele au scris că ați suferit un accident vascular. Ce
s-a întâmplat? Efortul? Criza de adaptare la pensie, sau nu a fost după
pensionare?
- Ba da, am avut
un moment mai delicat la scurt timp după pensionare. Probabil s-au adunat multe
și organismul te avertizează. Atunci când mă ocupam de catedrală a fost ceva,
presiunea era mare pentru că urma să aibă loc ridicarea Episcopiei la rangul de
Arhiepiscopiei – o mare realizare -, acum a fost o puțin mai grav dar
tranzitoriu. Mă simt foarte bine și cred că ați putut constat din întâlnirile
noastre, de aici, de la Coletti, aceasta.
- Deci, vă simțiți bine, sunteți
energic, vârsta de 70 nu este cea mai grea povară. Vă văd foarte optimist și
pus pe treabă. Cum se vede viața de la această vârstă?
- Slavă Domnului
pentru toate! E bine! Mai scad puterile fizice, dar odată urcat pe înălțimea
experienței și a timpului viața se vede altfel, se vede bine. Toți avem în
spate și umbre și lumini. Și eu am, dar știu că din tot sufletul meu am făcut
tot ce a ținut de mine să las în urmă realizări frumoase și Dumnezeu m-a
ajutat. Sunt lucruri pe care le-aș face, altele pe care nu le-aș mai face,
altele pe care poate le-aș repeta deși m-am dezis de ele la un moment dat.
-
A fost un dialog
frumos, poate prea scurt, simt că ar mai fi multe de spus…
-
-Este bine să mai rămână și lucruri nespuse…
-
Vă mulțumesc
pentru disponibilitatea acestei mărturisi. Când am aflat de la fiul
dumneavoastră că împliniți 70 de ani și că nu ați dorit niciodată să se știe
mai nimic despre ziua dumneavoastră de naștere și că nici nu ați sărbătorit-o
niciodată am luat hotărârea de sa vă răpesc eu timpul pe care puteați să-l
alocați unei petreceri și să lăsăm împreună o mărturie scrisă despre frumusețea
vieții. Crede că este momentul cel mai potrivit pentru întoarceri în timp. Amintirile sunt încă proaspete. Din cele auzite și culese realizez că am procedat bine.
-
Vă mulțumesc și eu! Sunt
onorat de interesul unei personalități culturale de calibrul dumneavoastră și
sper ca ceea ce am relatat, fără un plan sau un scenariu, dacă nu este mult să
nu fie prea puțin, dacă nu este suficient de elocvent să nu fie sec. Sper să fie
folositor celor care se vor apleca asupra acestei succinte mărturii despre
vremuri, timpuri, oameni și fapte.
Addenda
Născut la 9 August 1948 în comuna
Blăjani, Județul Buzău;
Între anii 1955-1962 urmează școala
primară și gimnazială în comuna Blăjani;
Între anii 1962-1967 urmează cursurile
Seminarului Teologic din Buzău.
Între anii
1967-1971 urmează cursurile Facultății
de Teologie din București, fiind declarat licențiat în teologie.
Între anii 1972-1973 lucrează ca
funcționar principal la personal la TCMAIA-Șantier Moldova, cu punct de lucru
în orașul Tecuci.
La data de 17.06.1973 este hirotonit
preot pe seama Parohiei Beceni, Județul Buzău.
În luna august 1977 susține examenul
pentru gradul II în urma cursurilor care au avut loc la Facultatea de Teologie
din București.
La data de 01.01.1978 se transferă în
interes de serviciu ca inspector principal la serviciul personal al Episcopiei
Buzăului, funcționând în continuare ca și preot la parohia Beceni.
În vara anului 1988 trece examenul de
promovare în grad I, în urma cursurilor susținute la Facultatea de Teologie din
București.
La data de 1 Noiembrie 1988 este
promovat în funcția de consilier economic al eparhiei Buzăului și Vrancei, care
avea în subordine județele Buzău, Brăila și Vrancea.
La data de 1 August 1990 este numit
preot paroh la parohia nou înființată “ Sf. Apostol Andrei”, cartierul micro XIV Buzău,
funcționând în continuare și consilier economic la Episcopia Buzăului și
Vrancei.
De la data de 1.04.2016 este
administrator la tipografia PRINT CART & PACK – COLETTI, cu punct de lucru
în comuna VADU PASII – Sat Focșănei.
ACTIVITĂȚI
DEOSEBITE ÎN PERIOADA DESFĂȘURATĂ
La
parohia Beceni
Prima biserică consolidată și reparată
după cutremurul din 1977(consolidare ziduri, reparații acoperiș, restaurat
pictura)
În toamna anului 1978 a avut loc
resfințirea.
La
parogia Sf. Împărații Constantin și Elena- Gârlași în municipiul Buzău.
Reparații generale la biserica parohială
unde s-a construit veșmintarul și locul
pentru spovedanie, s-au efectuat reparații la casa parohială, dintr-o ruină
făcându-se o casă foarte bună de locuit si s-a amenajat și casa hramului
La
parohia Sf. Apostol Andrei în cartierul Micro XIV, Buzău.
Construiește Biserica , a pictat
Biserica în tehnica fresco și a dotat-o cu cele mai moderne instalații
corespunzătoare zilelor noastre.
Înființează sectorul servicii funerare
cu magazin pentru toate cele necesare la înmormântare și parastase și cumpără
mașină mortuară.
Sistematizează curtea bisericii
realizând un parc deosebit, înfrumusețând cartierul.
Reușește să schimbe denumirea școlii nr.
12 în Școala Gimnazială Sf. Apostol Andrei, stabilind o bună colaborare între
Biserică și școală.
La
Episcopia Buzăului și, respectiv, Arhiepiscopia.
În perioada activității desfășurate cu
P.S. Episcop Antim Angelescu.
Ca inspector principal de personal a
reformat sistemul de evidență a personalului clerical și neclerical privind
salarizarea , promovarea, acordarea gradelor clericale , planificarea
concediilor și dreptul de pensionare. Pe vremea aceea ieșitul la pensie era
foarte greoi, deoarece funcționa Casa de pensii BOR nefiind alocate suficiente
fonduri pentru a putea plăti pensionari.
De asemenea, a fost pus la punct modul de acordare a concediilor
medicale și de odihnă, precum și
acordarea locurilor de a petrece concediile la casele de odihnă din cadrul Patriarhiei
Române.
În perioada activității desfășurate în
timpul P.S. Episcop Antonie Plamădeală.
Secretarul Eparhial avea în subordine
serviciul personal, arhiva, protocolul și redacția.
După apariția primului număr îi
este încredințat întregul sector de
tipărituri care aparțineau Eparhiei Buzăului.
În perioada P.S. Episcop Epifanie –
respectiv Arhiepiscopul Epifanie începând cu anul 2008.
În calitate de consilier economic s-a
ocupat în mod constant de tipăriturile Eparhiei Buzăului.
În acceastă perioadă au fost tipărite:
“Almanahul Bisericesc” – apariție anuală.
Revista lunară „Glasul Adevărului”
Cartea părintelui istoric Horia Constantinescu , „Biserici de lemn”.
Cartea preotului istoric Gabriel Cocora
„150 de ani de la înființarea Seminarului Teologic din Buzău”.
Același autor - Episcopia Buzăului,
„Mănăstirea Rătești”
Mănăstirile din Eparhia Buzăului.
Cartea Preotului Ștefan Slevoacă,
„Făclii de dreaptă credință”
„Carte de predici la Duminici și
Sărbători”. De același autor.
„Cartea de colinde” a preotului Antoni
Radu
Cartea P.S. Episcop Epifanie, „Istoria
Eparhiei Buzăului, Mănastirea Ciolanu”
Consilierul economic avea în subordine
directă următoarele servicii. Serviciul contabilitate, serviciul control audit,
serviciul protocol, sfințiri/resfințiri de biserici, adunări eparhiale,
sectorul agricol, sectorul silvic, sectorul tehnic, construcții și reparații
biserici, fabrica de lumânări, sectorul magazine cu obiecte bisericești, Casa
de ajutor reciproc cu 1700 de membri. Trudește în mod deosebit la construcția
catedralei Arhiepiscopiei “Înălțarea Domnului”, construcție , pictură, sfințire și
complexul monahal Gospodăria de la Schitul Sf. Ilie Săseni.
În timpul acesta primește toate gradele
bisericești și didactice prevăzute în Regulamentul Bisericii.
Fotografiile sunt selectate de autor.
Mulțumesc părintelui Paul Iulius Negoiță pentru accesul la arhiva de imagi a
familiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu